Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPearson, Mette Schwaiger
dc.date.accessioned2022-11-07T09:36:58Z
dc.date.available2022-11-07T09:36:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030335
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapien_US
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er opplevelsen av utrygghet på å eksponere seg gjennom musikk. Studien er kvalitativ og basert på semistrukturerte intervjuer med 7 barnehagelærere. Jeg søker å forstå hva som kan ligge til grunn for at mange barnehagelærere opplever det utrygt å lede eller eksponere seg gjennom sang og musikk i barnehagen, og hva som kan gi økt trygghet. Tematisk analyse avdekket følgende tema; «Å være musikalsk», «Min musikalske verktøykasse», «Sårbarhet», «Musikkens rammebetingelser» og «Fellesskap». Jeg belyser negativt syn på egen musikalitet som trygghetsregulerende faktor samt et hinder for videre musikalsk utvikling, og om stemmekunnskap vil gjøre det tryggere å synge. Sårbarheten i det å eksponere seg gjennom musikk drøftes på bakgrunn av vårt medfødte behov for tilhørighet og anerkjennelse. Det stilles spørsmål til musikkens rammebetingelser, når barnehagelærere som ønsker å fremme musikkfaget er utrygge på egne prioriteringer og hindres av janteloven. Et felles fokus på musikk der man oppmuntrer og støtter hverandre og ser den enkeltes kunnskap som en felles ressurs, synes å være sentralt for økt trygghet, samt å opparbeide motstand mot skam, og stole på sin rett til å ta plass.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges Musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges Musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022
dc.subjectmusikaliteten_US
dc.subjectstemmekunnskapen_US
dc.subjecttrygghet og utryggheten_US
dc.subjectsårbarheten_US
dc.subjectskamen_US
dc.subjectJantelovenen_US
dc.subjectrammebetingelseren_US
dc.subjectfellesskapen_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectbarnehagelæreren_US
dc.titleDet er greit nok når du bare kan sitte og synge i kor med andre ... En kvalitativ studie av barnehagelæreres trygghet og utrygghet på å utøve sang og musikk i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113en_US
dc.source.pagenumberviii, 64 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel