Musikkterapi i Inn på tunet. En aksjonsforskningsstudie om hvordan musikkterapi kan inkorporeres i dagaktivitetstilbud på en Inn på tunet-gård
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3030368Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Denne oppgaven er en aksjonsforskningsbasert, kvalitativ studie som ser på hvilke muligheter og begrensninger som finnes når musikkterapi inkorporeres i et Inn på tunet-tilbud for yngre personer med demens. Tilbudet driftes av en tidligere ergoterapeut. For å svare på hovedproblemstillingen, samt fire forskningsspørsmål, er det samlet inn datamateriale bestående av forskerens loggnotater, semistrukturert intervju av Inn på tunet-tilbyder, og spørreskjemaer til pårørende. Dette er analysert ved bruk av tematisk analyse. Resultatene inneholder tre overordnede tema, som igjen inneholder flere undertema. Temaene musikkterapeutiske metoder i Inn på tunet-tilbudet, tverrfaglig samarbeid og utfordringer blir drøftet i lys av teori angående demensomsorg og tverrfaglig samarbeid under overskriftene Musikkterapiens bidrag i «Den gode dagen» og Musikkterapeutens rolle i Inn på tunet-tilbudet. Mulighetene i en slik inkorporering viser seg å være mange, og musikkterapeutens kompetanse passer godt inn i demensomsorgens omsorgsfilosofi, samt Inn på tunets verdigrunnlag. Musikkterapeutiske intervensjoner som brukes i arbeid med personer med demens generelt viser seg å kunne brukes i Inn på tunet. Rolle- og ansvarsavklaring i samarbeidet mellom Inn på tunet-tilbyder og musikkterapeut er en viktig faktor for et godt samarbeid. Musikkterapeuten blir ikke «bare» musikkterapeut, men også med-tilbyder. Dette forskningsprosjektet er i liten skala og kan være utfordrende å overføre til andre Inn på tunet-gårder og/eller musikkterapeuter. Likevel er dette en start på en forskning som kan gjøres i større grad for på lang sikt å skape arbeidsplasser, samt gi en ny dimensjon til dagaktivitetstilbud på gård.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi