Musikkterapi som bidrag til hjelp til selvhjelp for personer som er utsatt for incest
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090154Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler erfaringer fra gruppetilbudet "musikkterapi som hjelp til selvhjelp" ved et senter mot incest og seksuelle overgrep, et prosjekt initiert av en praksisstudent i musikkterapi. Fokuset for oppgaven er deltakernes beskrivelser av opplevelsen ved å delta i gruppemusikktilbudet. Det er brukt et kvalitativt og eksplorativt forskningsdesign. Datainnsamlingen ble gjort gjennom innsamlede skriftlige notater fra deltakerne etter hver musikkgruppesamling, samt gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av deltakerne i etterkant av prosjektet. Analyseprosedyren er hermeneutisk-fenomenologisk. Funnene består av seks hovedtemaer: musikk som selvhjelp/ressurs, å bli møtt av og i musikken, tilstedeværelse/stabilisering, sosiale og relasjonelle faktorer, selvrepresentasjon og rammefaktorer. Disse temaene drøftes i lys av nyere traumeteori og teori om skam, samt teori om ressursorientert musikkterapi. Oppgaven reflekterer blant annet over om deltakelse i en musikkterapigruppe kan føre til bevissthet rundt egen bruk av musikk og legge til rette for gode erfaringer med å dele og samhandle med andre. Abstract - This master thesis deals with experiences from a group of "music therapy as selfhelp" at a center against incest and sexual abuse, a project initiated by a student in music therapy. The focus of the assignment is pa1iicipants' descriptions of the experience by participating in the group music therapy. A qualitative and exploratory research design has been used. Data collection was done through collected written notes from the participants after each group session, as well as through semistructured depth interviews of participants fol!owing the project. The analysis procedure is interpretative and phenomenological. The findings consist of six rna-in themes: music as self-help, being met by and in the music, presence/stabilization, social and relative factors, self-representation and framework factors. These topics are discussed in light of recent trauma theory and theory of shame, as well as theory of resource-oriented music therapy. The task reflects whether participation in a music therapy group can lead to awareness about own use of music and facilitate good experiences of sharing and interacting with others.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi - - Finnes kun i NMHs Arkiv. Forfatteren ønsker ikke tilgjengeliggjøring i NMHs åpne arkiv, NMH - Brage