Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNæss, Ingeborg Rudland
dc.date.accessioned2023-09-18T13:22:28Z
dc.date.available2023-09-18T13:22:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090154
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi - - Finnes kun i NMHs Arkiv. Forfatteren ønsker ikke tilgjengeliggjøring i NMHs åpne arkiv, NMH - Brageen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler erfaringer fra gruppetilbudet "musikkterapi som hjelp til selvhjelp" ved et senter mot incest og seksuelle overgrep, et prosjekt initiert av en praksisstudent i musikkterapi. Fokuset for oppgaven er deltakernes beskrivelser av opplevelsen ved å delta i gruppemusikktilbudet. Det er brukt et kvalitativt og eksplorativt forskningsdesign. Datainnsamlingen ble gjort gjennom innsamlede skriftlige notater fra deltakerne etter hver musikkgruppesamling, samt gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av deltakerne i etterkant av prosjektet. Analyseprosedyren er hermeneutisk-fenomenologisk. Funnene består av seks hovedtemaer: musikk som selvhjelp/ressurs, å bli møtt av og i musikken, tilstedeværelse/stabilisering, sosiale og relasjonelle faktorer, selvrepresentasjon og rammefaktorer. Disse temaene drøftes i lys av nyere traumeteori og teori om skam, samt teori om ressursorientert musikkterapi. Oppgaven reflekterer blant annet over om deltakelse i en musikkterapigruppe kan føre til bevissthet rundt egen bruk av musikk og legge til rette for gode erfaringer med å dele og samhandle med andre.en_US
dc.description.abstractAbstract - This master thesis deals with experiences from a group of "music therapy as self­help" at a center against incest and sexual abuse, a project initiated by a student in music therapy. The focus of the assignment is pa1iicipants' descriptions of the experience by participating in the group music therapy. A qualitative and exploratory research design has been used. Data collection was done through collected written notes from the participants after each group session, as well as through semi­structured depth interviews of participants fol!owing the project. The analysis procedure is interpretative and phenomenological. The findings consist of six rna-in themes: music as self-help, being met by and in the music, presence/stabilization, social and relative factors, self-representation and framework factors. These topics are discussed in light of recent trauma theory and theory of shame, as well as theory of resource-oriented music therapy. The task reflects whether participation in a music therapy group can lead to awareness about own use of music and facilitate good experiences of sharing and interacting with others.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017
dc.subjectmusikkterapien_US
dc.subjectselvhjelpen_US
dc.subjectgruppeen_US
dc.subjectincesten_US
dc.subjectseksuelle overgrepen_US
dc.subjectskamen_US
dc.subjectfellesskapen_US
dc.subjectdeltakelseen_US
dc.subjectressursorientert musikkterapien_US
dc.subjectmusikkterapigruppeen_US
dc.subjectsangdelingen_US
dc.subjectimprovisasjonen_US
dc.titleMusikkterapi som bidrag til hjelp til selvhjelp for personer som er utsatt for incesten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112
dc.source.pagenumberx, 65 sider.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel