• Empowering girls as instrumentalists in popular music. Studying change through Engeström’s cultural-historical activity theory 

      Nysæther, Eyolf Thovsen; Schei, Tiri Bergesen (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)
      ABSTRACT - This article contributes new knowledge about the music educators’ role in informal learning settings, and potentials for empowering girls to transcend gender norms characteristic of popular music. Specifically, ...
    • En etterlengtet klem - men kun fredager... 

      Bentsen, Sigurd (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Jeg hadde noen få timer med Bjarne det andre året han gikk i videregående skole, i en klasse for funksjonshemmede elever. Han var rammet av cerebral parese, hadde store lammelser, også i kjevepartiet, slik at det var ...
    • En kulturpsykologisk modell av musikaliskt lärande genom musicerande 

      Hultberg, Cecilia K. (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      This article presents a cultural-psychological model of musical learning, based on results from several longitudinal case studies consisting of many-sided data collected in different contexts of making music. Here the ...
    • En ressursorientert musikkterapi 

      Rolvsjord, Randi (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Å utforske hva et ressursorientert perspektiv på musikkterapi kan innebære for arbeid innenfor psykisk helse og omsorg har vært fokus for min forskning de siste årene. Jeg har gjort en kvalitativ forskningsstudie basert ...
    • Entreprenørskap i høyere norsk musikkutdanning 

      Watne, Åshild; Nymoen, Kristian (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - Entrepreneurskap in Higher Music Education in Norway. Recently, in Norway, entrepreneurship in higher education has received increased attention. Research projects in Norwegian universities and university ...
    • Et epistemologisk blikk på kjønn i musikkpedagogikken 

      Onsrud, Silje Valde (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Gender as an object for research in music education is a rare occurrence, especially in Nordic music pedagogical research. This article I suggests a theoretical perspective on gender in secondary school related musical ...
    • Erfaringer fra utdanningsprogrammet X-art 

      Danielsen, Brit Ågot Brøske Danielsen (NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)
      En av målsettingene for Libanonprosjektet1 er å utvikle kulturtilbud for barn og unge i de palestinske flyktningleirene i Sør-Libanon, samt å fremme bruken av forskjellige former for kunst og kultur i libanesiske skoler. ...
    • Et dialogisk perspektiv på musikk som terapi 

      Garred, Rudy (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Det har vært vanlig å skille mellom to hovedformer for musikkterapi: Musikk i terapi, og musikk som terapi. Musikk i terapi er bruken av musikk innenfor allerede etablerte former for praksis hvor musikken ikke selv er ...
    • Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning 

      Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)
      Hanne Rinholm and Øivind Varkøy argue that several examples of music education scholarship worldwide critique concepts, such as the aesthetic and aesthetic upbringing, based on the assumption that these concepts construct ...
    • Et humanistisk perspektiv på norsk musikkterapi 

      Ruud, Even (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Når jeg i det følgende skal skissere noen sentrale kjennetegn ved en ”humanistisk musikkterapi”, er det på bakgrunn av konkurrerende paradigmer i musikkterapifeltet. I første rekke synes det viktig å vise særpreget ved en ...
    • Et musikkprosjekt for helse, utvikling og konfliktløsning. En fotoreportasje fra Libanon 

      Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)
      Norges musikkhøgskole (NMH) har gjennom ti år sendt sine musikkpedagogikkstudenter til en palestinsk flyktningleir i Libanon. Førstelektor ved NMH, Vegar Storsve, sammen med musikkpedagogkollega Petter Barg, har systematisk ...
    • Ethical implications of music education as a helping profession 

      Regelski, Thomas A. (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      As professionals, music teachers are faced with a range of ethical responsibilities that are tied to the particular benefits that the music education profession, by its very existence, promises to contribute to graduates’ ...
    • Etiske aspekter ved musikkterapeutisk forskning og utviklingsarbeid 

      Mohlin, Mie (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Gjennom de forskjellige faser i forskningsprosessen, vil forskeren møte ulike etiske utfordringer og problemstillinger der noen er av mer generell karakter og andre spesifikt knyttet til det aktuelle prosjektet. Hvilke ...
    • Evaluating the Subjective Effects of Microphone Placement on Glass Instruments 

      Jensenius, Alexander Refsum; Innervik, Kjell Tore; Frounberg, Ivar (Chapter; Conference object, 2010)
      We report on a study of perceptual and acoustic features related to the placement of microphones around a custom made glass instrument. Different microphone setups were tested: above, inside and outside the instrument and ...
    • Evaluation of community music therapy: Why is it a problem? 

      Wood, Stuart (Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      How does evaluation work in a Community Music Therapy setting? The professional obligation of evaluation operates within a large network of complex relationships, but what exactly is that network, and how does it cope with ...
    • Even Ruuds musikkbegrep anno 1986. En akademisk horisont for å forstå musikk i kontekst 

      Skårberg, Odd (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen tar utgangspunkt i en tekst fra 1986, skrevet av Even Ruud og Tellef Kvifte; Musikk, identitet og musikkformidling. Som student ved Institutt for musikkvitenskap gav denne teksten viktige implikasjoner for mange ...
    • Everyone’s music? Explorations of the democratic ideal in jazz and improvised music 

      Mwamba, Corey; Johansen, Guro Gravem (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)
      By exploring the supposedly democratic ideal in jazz and improvised music, Corey Mwamba and Guro Gravem Johansen ask whether this music is everyone’s music. Their point of departure is the oft-cited narratives that emphasise ...
    • Facets of experience — Interviews on music and emotion in encounter with Frede Nielsen’s theory on multifaceted meanings in music experience 

      Vist, Torill (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      ABSTRACT -- This article investigates music experience using interview data in an encounter with Frede V. Nielsen’s model and theory on a multifaceted universe of musical meaning. Originally, the data was conducted to ...
    • Facilitating for future colleagues - Sharing of experiences in the field of music teacher practicum. A task for the mastering guru or  the mentoring critical friend? 

      Thorgersen, Cecilia Ferm (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      In the last four years I have been involved in a research project about educational quality in Nordic music teacher education, where the subject of musikdidaktik constituted a case where teachers’ and student teachers’ ...
    • Felles aktivitet som læringsarena 

      Eggen, Anne Torø (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Artikkelen skal handle om felles aktivitet som læringsarena i musikkterapi. Jeg spør meg hvordan felles aktivitet kan belyse ressursene hos det multifunksjonshemmede barnet, utvikle grunnleggende læreforutsetninger hos den ...