Browsing NMH Brage by Subject "VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music theory: 112"
Now showing items 1-20 of 24
-
The development of form-awareness by means of aural sonology
(Master thesis, 2009)In this Master thesis I wish to examine the benefit that performance students and musicians can have from the ability to use aural sonological analysis as an aid in the approach and presentation of contemporary music to ... -
Ensemble and Ensemble of Me. What I think about when I think about improvisation
(Research report, 2016-06-20)Introduction: - This project (2011-2015) is an artistic research fellowship project at the Norwegian Academy of Music, as part of The Norwegian Artistic Research Fellowship Programme. In this project I have produced ... -
Er det sammenheng mellom metode og opplevd mestring i gehørtreningsfaget? En sammenlikning av tradisjonell undervisning og samarbeidslæring brukt i gehørtreningsfaget i videregående skole med henblikk på elevdeltakelse, prestasjonsmotivasjon og mestringsfølelse hos elevene.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015, Master thesis, 2016-02-15)Oppgaven er delt i fem kapitler og starter med innledning i kapittel 1. I kapittel 2 tar jeg for meg den teorien som ligger til grunn for de refleksjoner og analyser jeg knytter opp mot studien. I første del av kapitlet ... -
Et kollektiv av selvstendige kunstarter : Bertolt Brechts scenekunstmodell i lys av Weimarrepublikkens revolusjonære arbeidermusikkteater
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2014, Master thesis, 2014-10-01)I oppgaven har jeg behandlet mellomkrigstidens arbeidermusikkteater og Bertolt Brechts scenekunstmodell ut fra en tilnærming som ser på sammenhengene mellom politiske og kunstneriske aspekter. Jeg har forsøkt å undersøke ... -
Fartein Valens atonale polyfoni
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2014, Master thesis, 2014-10-01)Valen sin utvikling som komponist gikk i retning av det atonale kontrapunkt. Innenfor denne komposisjonsteknikken var han ikke et geni. Han kunne tidligere i karrieren flyte på sitt store talent innen romantisk harmonikk, ... -
Frå små teikn til store former: Analysar av det improviserte samspelet med hjelp av auditiv sonologi
(NMH-publikasjoner;2016:1, Doctoral thesis, 2016-03-10)From Small Signs to Great Form - Analysis of the musical interplay in free improvisation, using the tools of Aural Sonology. - - Njål Ølnes, Norwegian Academy of Music - - - Research tutors: prof. Lasse Thoresen (NMH), ... -
Frihet og ansvar. En studie av modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015, Master thesis, 2016-04-28)Norsk sammendrag: -- I min masteroppgave ved Norges musikkhøgskole diskuterer jeg modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi. Under dette temaet ligger spørsmål rundt de forskjellige rollene organisten ... -
Funksjonelle forbindelser i romantikkens harmoniske syntaks : eller Novus Ordo Analyticus de Musica IXX. Saeculi Secundum Modo Jersildi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;vår 2010, Master thesis, 2011-03-16)Det er av ytterste viktighet å forstå, at den romantiske stil vokser frem ikke utelukkende som resultat av komponisters ønske om innovasjon, men som en nokså direkte konsekvens dels av den estetiske dreining som begynner ... -
Gryende musikkliteracy : unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitiv teori om læring
(NMH-publikasjoner;2012:5, Doctoral thesis, 2012)The research question addressed in this thesis was: How do beginners on a music instrument acquire music literacy in a music studio setting? The study was designed to identify and describe the learning strategies of 8-9 ... -
Gryende musikkliteracy : unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitiv teori om læring
(NMH-publikasjoner;2012:5, Doctoral thesis, 2012)The research question addressed in this thesis was: How do beginners on a music instrument acquire music literacy in a music studio setting? The study was designed to identify and describe the learning strategies of 8-9 ... -
Historia mellom linjene : ein studie av musikalske forteljemåtar i ny norsk opera, representert ved Den fjerde nattevakt av Gisle Kverndokk, Ophelias : death by water singing av Henrik Hellstenius og No title performance and sparkling water av Maja S. K. Ratkje
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2010, Master thesis, 2011-03-16)I denne oppgåva studerer eg tre norske operaer, tilkomne i perioden 2003-2005, med det som mål å få eit inntrykk av forteljarstrategiar som er i spel. Oppgåva tek utgangspunkt i Joseph Kerman sitt arbeid «Opera as drama» ... -
Konsertdramaturgi i sangkonserten : om sangerens formidlingskompetanse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2012, Master thesis, 2013-03-21)I masterprosjektet mitt har jeg lett etter svar på hvordan arbeid med konsertdramaturgiske elementer kan videreutvikle min formidlingskompetanse. Jeg har arbeidet med tematikken både fra teoretisk og praktisk perspektiv. ... -
Lysere! Sterkere! Raskere! En studie av musikk skrevet for brassbandkonkurranser
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag. - Konkurranser har vært en synlig, viktig og kontroversiell del av brassbandverden i omtrent 150 år. Allikevel har musikkforskere tilsynelatende oversett betydningen de har. Denne opp-gaven har tatt for seg ... -
Lytting som undervisningsfag. En kvalitativ undersøkelse av lyttefagets undervisningspraksis på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016, Master thesis, 2016-09-27)Tema for denne masteroppgaven er lytting som undervisningsfag på videregående skole. Det er spesielt to årsaker til at lytting ble valgt som tema for denne masteroppgaven. For det første er lytting i sin nåværende form et ... -
Mot en egalitær musikkform - frigjøringsprosesser i improvisasjonsmusikken
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2014, Master thesis, 2014-10-08)Jeg har med analysen i forrige del og teoretiseringen av frigjøringsprosessene som ligger til grunn for den, vist hvordan frigjøringsprosessene bidrar til å strukturere musikken i praksis. Analysen har også vist oss hvordan ... -
Multiple former i Debussys La mer
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2013, Master thesis, 2013-09-04)Denne oppgaven er et forsøk på å beskrive formen i Debussys La Mer, så vel fra et analytisk som fra et estetisk ståsted - et forsøk på holde mellom hendene en musikk som er så rik og sanselig, så subtil og kompleks at den ... -
Musical leadership : the choral conductor as sensemaker and liberator
(NMH-publikasjoner;2013:4, Doctoral thesis, 2013)The conductor role is a complex and multi-faceted role. Yet, it has been researched only to a limited degree. The research tradition has a pedagogic bias, leaving less room for the conductor as artist, co-musician, and ... -
Musical leadership : the choral conductor as sensemaker and liberator
(NMH-publikasjoner;2013:4, Doctoral thesis, 2013)The conductor role is a complex and multi-faceted role. Yet, it has been researched only to a limited degree. The research tradition has a pedagogic bias, leaving less room for the conductor as artist, co-musician, and ... -
Musikkverket som gestalt og hendelse : mellom verk og improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Utøving med fordypningsemne;2006, Master thesis, 2006)"Hva gjør et verk til et verk? Er det en vesensforskjell på improvisert musikk og notert musikk? Har tilstedeværelse i spillet, eller selve utøveren noe med verkgestalten å gjøre? Gjennom Martin Heideggers kunstfilosofi, ... -
Sammenfallende linjer
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)I denne oppgaven skal jeg gi en redegjørelse for flersjiktighet i musikalsk komposisjon. Jeg kommer til å gi en kort historikk med eksempler fra det 20. århundres musikkhistorie og vår egen samtid, og deretter presentere ...