• Musikterapi med demensramte : hukommelse, identitet og musikreminiscens 

      Ridder, Hanne Mette (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Efter mange års praktisk musikterapiarbejde med demensramte, som senere blev erstattet af en årrække med forskning inden for området, finder jeg det stadig meget presserende at argumentere for, hvorfor musikterapi er særligt ...
    • Musikundervisning som professionel praksis - en prakseologisk tilgang 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2014:8, Chapter; Peer reviewed, 2015)
      Music teaching as professional practice – a praxeological approach. - Based on Dietrich Benners (2010) praxeology, this article presents a praxeological approach to research focusing on the professional practice of teaching ...
    • Møteplasser for deltagelse, egenutvikling... og musikk, i ettervern 

      Storø, Jan (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Ungdom som bor i barneverntiltak har det til felles at de har erfart vanskelige oppvekster. Posisjonen som barnevernsbarn er potensielt marginaliserende. Derfor er det sentralt at barneverntiltaket bidrar til inklusjon i ...
    • Nasjonal traumebearbeiding i sanglyrikk for barn og unge etter 22/7 

      Ommundsen, Åse Marie (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      22. juli 2011 ble Norge utsatt for to terrorangrep som drepte 77 og skadet flere hundre mennesker, de fleste av dem barn og unge. Dette er det verste angrepet som har rammet Norge siden andre verdenskrig, og det fikk en ...
    • Når musikk skaper nye bevegelsesmuligheter for traumatiserte barn 

      Johns, Unni Tanum (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten handler om hvordan musikk kan skape nye bevegelsesmuligheter i kroppslige og mentale fastlåste reaksjonsmønstre hos barn og unge etter traumatiske hendelser. Den knytter an til Even Ruuds begrep handlemuligheter ...
    • Nevrobiologisk grunnlag for musikkterapi 

      Borchgrevink, Hans (Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Mange som er kandidater for musikkterapi har redusert funksjonsevne på grunn av en eller annen form for hjernefunksjonssvikt. Kunnskap om hjernen er derfor nødvendig for å vurdere personens funksjonsprofil (funksjonsevne ...
    • Nordic choral conductor education: Overview and research agenda 

      Jansson, Dag; Bygdéus, Pia; Balsnes, Anne Haugland (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)
      ABSTRACT. - The choral movement holds a prominent position in the Nordic countries, and choral singing is one of the top social activities in terms of the number of people involved. While all these choirs need conductors ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 11 

      Nielsen, Frede V. (red.); Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2009:8, Book; Peer reviewed, 2009)
      It is a great pleasure for the Nordic Network for Research in Music Education to be able to publish important research articles in its peer-reviewed Yearbook year after year. This is Volume 11 in the series. It contains ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 11 

      Nielsen, Frede V. (red.); Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2009:8, Book; Peer reviewed, 2009)
      It is a great pleasure for the Nordic Network for Research in Music Education to be able to publish important research articles in its peer-reviewed Yearbook year after year. This is Volume 11 in the series. It contains ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 12 

      Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2011:2, Book; Peer reviewed, 2011)
      The present Volume 12 of the Nordic Research in Music Education Yearbook includes 11 articles and a research note reflecting the broad variety of interests in current research of music education in the Nordic countries. ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 12 

      Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2011:2, Book; Peer reviewed, 2011)
      The present Volume 12 of the Nordic Research in Music Education Yearbook includes 11 articles and a research note reflecting the broad variety of interests in current research of music education in the Nordic countries. ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 13 

      Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2012:2, Book; Peer reviewed, 2012)
      Volume 13 of Nordic Research in Music Education Yearbook includes eleven articles and four research notes. The themes of the articles include philosophical and historical perspectives on music education, epistemological ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 13 

      Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2012:2, Book; Peer reviewed, 2012)
      Volume 13 of Nordic Research in Music Education Yearbook includes eleven articles and four research notes. The themes of the articles include philosophical and historical perspectives on music education, epistemological ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 14 

      Holgersen, Sven-Erik; Georgii-Hemming, Eva; Nielsen, Siw Graabræk; Väkevä, Lauri (NMH-publikasjoner;2013:1, Book; Peer reviewed, 2013)
      The present volume 14 of Nordic Research in Music education Yearbook includes thirteen articles. The articles introduce a wide variety of themes and approaches that reflects the extensive scope of the present interests of ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 15 

      Holgersen, Sven-Erik; Georgii-Hemming, Eva; Nielsen, Siw Graabræk; Väkevä, Lauri (NMH-publikasjoner;2014:8, Book; Peer reviewed, 2014)
      The Nordic Network of Research in Music Education (NNMPF) celebrates its 20th anniversary in 2014. The network was founded in January 1994 when it launched its first Nordic conference at Schaeffergaarden in Copenhagen. ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 16 

      Georgii-Hemming, Eva; Holgersen, Sven-Erik; Varkøy, Øivind; Väkevä, Lauri (NMH-publikasjoner;2015:8, Book; Peer reviewed, 2015)
      Volume 16 of Nordic Research in Music Education Yearbook includes 16 articles. The themes of the contributions represent a wide variety of interests within the Nordic music education community, including philosophy of music ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 17 

      Väkevä, Lauri; Georgii-Hemming, Eva; Holgersen, Sven-Erik; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2016:5, Book; Peer reviewed, 2016)
      Volume 17 of Nordic Research in Music Education Yearbook includes ten articles and two research notes. The themes of the contributions represent a wide variety of interests within the Nordic music education community, ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 19 

      Pio, Frederik; Kallio, Alexis; Varkøy, Øivind; Zandén, Olle (NMH-publikasjoner;2018:6, Book; Peer reviewed, 2019)
      Nordic Research in Music Education Yearbook has been published since 1997 by the Norwegian Academy of Music. This volume (19) includes nine articles. In the opening article Bengt Olsson and Einar Nielsen are discussing ...
    • Norse Modes : On Geirr Tveitt’s Theory of Tonality 

      Utne-Reitan, Bjørnar (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Abstract: - In his treatise Tonalitätstheorie des parallelen Leittonsystems (1937), Norwegian composer Geirr Tveitt attempts to construct a theory of tonality based on Norwegian folk music as an alternative to the ...
    • Norsk musikkterapi på 1980- og 90-tallet : en banebrytende periode 

      Almås, Bente (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Dagens mangfold av arenaer for musikkterapeuter i Norge er nok et resultat av at fagmiljøet har hatt en kontinuerlig diskusjon om musikkterapeutens rolle i samfunnet siden begynnelsen av 80-tallet. Virksomheten jeg har ...