• To hus på 34 år. Norges musikkhøgskoles nye bygg 1973–2007 

      Jørgensen, Harald (NMH-publikasjoner;2023:5, Book, 2023)
      Denne boka dokumenterer det store arbeidet som ble lagt ned for at Norges musikkhøgskole (NMH) skulle få et eget og egnet bygg. Byggesaken hadde høy prioritet fra åpningen av institusjonen i 1973, men det skulle ta lang ...
    • To sing reality. Singing as ethical demand and public political discourse 

      Gillebo, Mathias (NMH-publikasjoner;2024:1, Doctoral thesis, 2024)
      Sammendrag. - Denne avhandlingen utforsker etiske og politiske implikasjoner ved å synge. Jeg tar utgangspunkt i erfaringen av at noe prekært skjer når jeg synger: at noe står på spill, at noe blir både etablert, ...
    • Together! RagnaRock, the band and their musical life story 

      Stensæth, Karette; Næss, Tom (Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      Lifelong dedication and membership indicate in and of themselves how important RR has been for its members and leaders. In general, their musical life story is about the change of identity from clients to rock musicians, ...
    • Tolkningspraktiker och bedömningskulturer - ett projekt om bedömning inom högre musikalisk utbildning 

      Olsson, Bengt; Nielsen, Einar (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Academic chapter, 2019)
      ABSTRACT - Practices of interpretation and assessment cultures – a project of assessment within higher music education. - One major pedagogical key concept within music education is “assessment”. It is here that the ...
    • Tonalitet som formmarkør i fritonal komponering 

      Vogt, Herman (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2018, Master thesis, 2018)
      Det er musikalsk form som vil være mitt hovedfokus, men med en vinkling sett i lys av tonalitet og eventuelt fravær av tonalitet. I grunn ligger en tanke om at tonalitet kan spille inn på musikalsk form på ulike vis. I min ...
    • «Tonen er en motorvei, nei den er et eple». En kvalitativ undersøkelse av metaforisk språk i formidling blant sangpedagoger i videregående skole 

      Eickstedt, Gina Emilie Kimestad (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)
      Tema for studien er bruk av metaforer, og hvilken nytteverdi metaforer kan ha som medierende mellomledd i formidling av sangteknikk. Studien undersøker undervisning og formidling i et sosiokulturelt perspektiv, med fokus ...
    • "Tonen kom som en gave" : en kvalitativ studie av 5 kvinners opplevelse av å bruke stemmen aktivt under fødsel 

      Thygesen, Hanne Sønneve Wigen (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;vår 2010, Master thesis, 2011-03-16)
      Kvinners kunnskap knyttet til fødsel tilegnes gjennom egen erfaring, litteratur skrevet om emnet, og de fortellingene vi kvinner forteller til hverandre angående egne erfaringer knyttet til fødselsopplevelsen. Positive ...
    • Toning og musikkpedagogisk virksomhet : en undersøkelse av fri stemmebruk i lys av positiv psykologi og flyt 

      Giæver, Lise (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)
      Bakgrunnen for valg av tema er min egen erfaring med musikk, både innen formelle og uformelle musikkpedagogiske sammenhenger. Som klassisk utdannet musiker og pedagog var det spennende å komme på et kurs i toning. Kurset ...
    • Towards a critical curriculum theory in music education 

      Sandberg, Ralf (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      The concept of "Bildung" was incorporated into the Swedish curriculum two decades ago. This development was inspired by a Continental didactic and central idea of learning in combination with historical-philosophical ...
    • Transmogrification. Dialogic composition 

      Kullberg, Jakob (Research report, 2021)
      Contents: Introduction. - Adaptation. - Why make adaptations? - Fidelity in Adaptation. - The Emergence of Werktreue. - Canonisation of the Work. - Priority. - Dialogue. - Introducing Bakhtin and Dialogism. - Heteroglossia. ...
    • Traversing the chiasm of lived teaching and learning experience embodied practicum in music teacher education 

      Thorgersen, Cecilia Ferm (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)
      ABSTRACT. - Earlier studies have valued the practicum as one of the most important parts of music teacher education, and not least because it has been so widely appreciated by students. In order to develop high quality ...
    • Tre fortellinger 

      Grønnesby, Jens Petter (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Skolen min og din. - "Gi mæ sjansen om og om igjen". - Jularbos brurvals
    • Tredje time tirsdag: musikk : en pedagogisk-antropologisk studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen 

      Kamsvåg, Gro Anita (NMH-publikasjoner;2011:4, Doctoral thesis, 2011)
      Dette er en studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen. Gjennom antropologiske analyser av etnografisk empirisk materiale, tolkes elevenes deltakelse i lys av et hverdagslivsperspektiv. Studien fokuserer ...
    • Tredje time tirsdag: musikk : en pedagogisk-antropologisk studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen 

      Kamsvåg, Gro Anita (NMH-publikasjoner;2011:4, Doctoral thesis, 2011)
      Dette er en studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen. Gjennom antropologiske analyser av etnografisk empirisk materiale, tolkes elevenes deltakelse i lys av et hverdagslivsperspektiv. Studien fokuserer ...
    • Tufsa danser : om et barns bruk av musikk fra barne-tv til å bearbeide livserfaringer 

      Vestad, Ingeborg Lunde (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Denne artikkelen har bakgrunn i et igangværende PhD-prosjekt hvor blant annet spørsmålet om hvordan musikk anvendes i barns hverdagsliv reises, og hvor barns bruk av innspilt musikk (fonogrammer) står sentralt. Nysgjerrigheten ...
    • Ulike musikkfag? Et kritisk blikk på en god, gammel musikkdidaktisk øvelse 

      Vinge, John; Sætre, Jon Helge (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Å kategorisere og fremstille ulike «musikkfag», «musikkundervisningsfag» eller «musikkdidaktiske konsepsjoner» er en analytisk øvelse som lenge har engasjert musikkdidaktiske forskere og forfattere (se f.eks. Jank, 2005). ...
    • Undervisning av øving i instrumentalundervisning i kulturskolen 

      Rastau, Mary-Janine (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)
      Denne masteroppgaven er en studie om hvordan instrumentallærere i kulturskolen underviser i øving for nybegynnere og viderekommende elever. Oppgaven inkluderer tidligere forskning om øving, samt teorier og ...
    • Undervisning i øving. Rapport 1 fra prosjekt ved Norges musikkhøgskole 

      Jørgensen, Harald (red.) (NMH-publikasjoner;2015:5, Non-fiction monograph, 2015)
      Øving er en vesentlig aktivitet for utøvende studenter, og som en del av utdanningen skal de veiledes om hvordan de kan øve med kvalitet. I denne rapporten vises noen resultater av prosjektet Undervisning i øving, et ...
    • Ungdom, samspel og komponering 

      Fugle, Gunn Karoline (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      I det følgjande vil det bli presentert eit musikkterapeutisk arbeid med ungdom med samansette vanskar og store belastningar i livet. Spørsmålet om terapi for denne gruppa er ikkje kva intervensjon som er utviklande, men ...
    • Unge jenter, musikklytting og psykisk helsevern 

      Skarpeid, Grete (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Mine pasienter er opptatt av musikklytting på mp3-spilleren. Jeg ønsker å møte pasienten gjennom å interessere meg for det hun lytter på mens hun sitter på venterommet på BUP, på vei til skolen, når hun er alene eller når ...