Blar i Artikler og bokkapitler på tittel
Viser treff 295-314 av 390
-
Redaktørenes forord
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter, 2016)"I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern" er tittelen på den niende antologien i Skriftserie fra Senter for musikk og helse. Det å være i overganger – i transitt, mellom til og fra, enten det ... -
Relational perspectives in the practices of choir directors
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT. - Mediating tools in the practices of choir directors - Skills are relational, that is, they are developed in a relationship and interaction with the environment, and through the mediation that takes place ... -
Relations between educational quality in music teacher education and student's perceptions of identity
(NMH-publikasjoner;2008, nr 6, Academic chapter; Peer reviewed, 2008)Relations between educational quality in music teacher education and students’ perceptions of identity. Six music education student focus groups of both sexes, with a minimum of two years seniority in Finland, Norway, ... -
Relationships between entrance tests and exams in music performance and aural-skills at the Norwegian Academy of Music
(NMH-publikasjoner;2013:10, Chapter; Peer reviewed, 2013)Focusing on aural skills and main instrument performance, the results from entrance tests and exams from 307 bachelor students at the Norwegian Academy of Music were examined to explore a possible connection between test ... -
Research and research education in music – disciplinary or interdisciplinary approach?
(NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)The main purpose of this article is to contribute to a discussion about the future of research and research education in music. The multiple existing traditions of music research constitute a rich resource. Increasingly ... -
Resonance between theory and practice: development of a theory-supported documentation tool for music therapy as procedural support within a biopsychosocial frame
(NMH-publikasjoner;2020:6, Chapter; Peer reviewed, 2020)Abstract -- Music therapists are challenged to communicate the therapeutic relevance of their work in a manner that enables other health professionals to appreciate and comprehend the subtleties and unique contributions ... -
Rethinking music activities in preschool. Exploring links between conceptions of the child and conceptions of music
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- Music in preschool is mostly performed as singing-events in the form of circle-time, over which children do not have much influence. This article argues that research on music education in preschool often has ... -
Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- Ricoeur’s theory about the threefold mimesis of narrative, and narrative approach to music education research practice. --- Narrative approaches are increasing within music education research. Following ... -
The role of music in music education research : reflections on musical experience
(NMH-publikasjoner; 2009, nr 8, Academic article; Peer reviewed, 2009)First in this article the role of theories of musicology in music education research is considered. Second, the case in point is examined where the focus of music education research is brought bo bear directly on music ... -
Samarbeidsorganisasjonene i Libanonprosjektet
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Gjennom disse årene hvor Libanonprosjektet har etablert seg er det gradvis utviklet et nettverk av organisasjoner både i Libanon og Norge. Alle samarbeidspartene utgjør en viktig del av prosjektets forutsetninger og er ... -
Samfunnsmusikkterapi : mellom kvardag og klinikk
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Uttrykket samfunnsmusikkterapi er relativt nytt i den norske musikkterapilitteraturen, medan den tilsvarande engelske termen community music therapy har vore brukt i den amerikanske litteraturen sidan 1960-talet. Etter eit ... -
Samfunnsmusikkterapi i barnehagen – en anledning til utvidet omsorg?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Selv om Norge er et godt land å bo i er det mange barn i Norge som ikke har det godt. En betydelig andel av barnebefolkningen lever utsatt: de lever med belastende erfaringer som vold og omsorgssvikt i nære relasjoner, og ... -
Samspill : om musikkterapeuten i kommunen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Hva er det som gjør musikkterapi til musikkterapi? Er det selve musikken som har betydning, eller handler dette om musikk i møtet med mennesker som spiller og synger sammen? Blir musikkterapi til i krysningen mellom musikk ... -
Samtale med Bjørg Westby
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Dagny Nesheim Jacobsen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Ellen Boysen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Jorun Mantor
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Sigrid Hillestad
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Sangen har gitt meg et nytt liv : kor, identitet og helse
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen utforskes sammenhenger mellom korsang, identitetsarbeid og helse. I forbindelse med mitt musikkpedagogiske PhD-arbeid gjennomførte jeg en casestudie av amatørkoret Belcanto (Balsnes 2009). Resultatene ... -
Sangene som samlet oss
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)Det hender at sanger samler og manifesterer felles forståelser av verden hos en gruppe mennesker. Det hender at sanger trøster. Og det hender at sanger virker dannende. I det følgende vil jeg drøfte sangene Til ungdommen ...