Blar i Artikler og bokkapitler på tittel
Viser treff 381-390 av 390
-
“You MAY take the note home an’… well practise just that” – Children’s interaction in contextualizing music teaching
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT The article takes ‘music as symbol’ as its analytical point of departure, described by Jorgensen (2003). In doing so, we stress the role of symbolic functioning in music, focusing at how children understand and ... -
Young Instrumentalists’ Music Literacy Acquisition
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT The aim of this article is to present and discuss the findings of a research project concerning music literacy acquisition among young beginners on music instruments. The reported project examines the learning ... -
Å bruke tiden, hva betyr egentlig det? : tid og relasjon, et intersubjektivt perspektiv
(NMH-publikasjoner;2008:3, Chapter; Peer reviewed, 2008)Denne teksten vil fokusere på betydningen av aspekter ved tid i den terapeutiske relasjonen. I løpet av terapiprosesser med barn og unge mennesker har aspekter ved tid dukket frem i form av utsagn, handlinger og opplevelser ... -
Å dele av seg selv. Om sangdeling som musikkterapeutisk metode i arbeid med rusmiddelavhengighet
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Denne teksten handler om musikkpreferanser som ressurs. Videre handler teksten om hvordan musikklytting og samtale i gruppe kan være nyttig i musikkterapeutisk arbeid med mennesker med rusmiddelavhengighet. Teksten presenterer ... -
Å gripe det ubegripelige
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Det var torsdag morgen, og jeg stod klar til å ta imot de seks barna i musikkgruppa. Like før timen startet ringte telefonen. Beskjeden var uventet, men likevel ventet. Nå hadde det skjedd. Thea var død. Hun hadde sovnet ... -
Å lage ringer i vannet. Norges musikkhøgskoles engasjement i utviklingsprosjekter
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Mange norske høyere utdanningsinstitusjoner har vært og er involvert i ulike prosjekter i utviklingsland. Dette gjelder også Norges musikkhøgskole, som for tiden deltar i tre større prosjekter; ett i Georgia, ett i Øst-Afrika, ... -
Å sette seg selv i spill: Om ansvar, moral, etikk og utfordringer i møtet med barn med multifunksjonshemming
(NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Milla, sammen med andre barn jeg har møtt, skal være guide til tema for denne artikkelen. Jeg har møtt barna som lærer, deretter som rådgiver inn mot barnehager og skoler. Erfaringsbakgrunnen min er knyttet til hvordan ... -
Å skape sin eigen veg heim : om identitetsbygging gjennom musikk hos eit barn på ein spesialskole
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)"Petter" er 10 år og går i 5. klasse på ein godt etablert spesialskole i Austlandsområdet. Denne skolen har kor for alle kvar måndag, og som vi skal sjå utviklar Petter eit spesielt forhold til skolekoret. Det er særleg ... -
Å synge er å være
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)... blir med ett til en sangstund for hele avdelingen. Jeg tar utfordringen på strak arm og finner fram noen vårsanger jeg tror alle kjenner. Alle fugler, Lille måltrost og Jeg gikk en tur på stien. Det er da det skjer: ... -
Å være, sammen. Tre fortellinger om musikkterapi med elever med multifunksjonshemning
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Beskrivelse av tre situasjoner som illustrasjon av viktigheten av å forsøke å nullstille seg i møte med det enkelte barn, gang på gang, selv etter flere år sammen, med daglige møter. Jeg har som målsetting i mitt arbeid å ...