Blar i Artikler og bokkapitler på forfatter "Kalsnes, Signe"
-
«Den som i dag utdanner seg til musikklærer må samtidig skolere seg som fagpolitiker» – om profesjonsutøvelse i spennet mellom fag, pedagogikk og politikk
Kalsnes, Signe (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)Signe Kalsnes’s contribution to this anthology takes, as its point of departure, the author’s personal experiences of political activism on behalf of the music subject. Kalsnes employs an autoethnographic approach to convey ... -
Music outreach in Lebanon. What do the concerts on the Lebanon project mean to the local participants, and what are their views on the pupils’ involvement?
Kalsnes, Signe (NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)One key element of the Lebanon project at the Norwegian Academy of Music (NMH) is music education and concert performances for and with children and young people living in the Palestinian refugee camp Rashidieh near Tyre ... -
Musikkfaget i grunnskolen – fra salmesang til musikkopplevelse som eksistensiell erfaring
Kalsnes, Signe (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Fra å være et sangfag hvor målet var å bibringe «Christelig oplysning» til elevene, har vi sett at vi i norsk skole har utviklet et musikkfag som har fått stadig flere begrunnelser og blitt utformet på stadig mer mangfoldig ... -
Musikkformidling i Libanon. Hva betyr konsertene i Libanonprosjektet for de lokale aktørene, og hvilke erfaringer knytter det seg til elevdeltakelsen i konsertene?
Kalsnes, Signe (NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Sentralt i Libanonprosjektet ved Norges musikkhøgskole (NMH) står musikkundervisning og konsertvirksomhet for og med barn og ungdommer i den palestinske flyktningleiren Rashedieh utenfor Tyr i Sør- Libanon, og skolekonse ... -
Musikklærerstudenters profesjonsutvikling i OASE. Et samarbeidsprosjekt mellom grunnskole og kulturskole om lokal forankring av Den kulturelle skolesekken
Kalsnes, Signe (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)Den kulturelle skolesekken (DKS) gir muligheter for tettere sammenkobling mellom utøvende og pedagogisk virksomhet i stillingen som kulturskolelærer, der lærerens utøvende kompetanse kan ivaretas på ulike måter – gjennom ...