Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKrüger, Viggo
dc.date.accessioned2010-02-19T10:36:06Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationI: Perspektiver på musikk og helse : 30 år med norsk musikkterapi, S. 397-411
dc.identifier.isbn978-82-7853-052-8
dc.identifier.issn0333-3760
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172159
dc.description.abstractDen herværende teksten er basert på tre års arbeid som musikkterapeut sammen med en ungdom ved en ungdomskole. Det spesielle med hendelsene, som var grunnlaget for denne teksten var at rammene for spesialundervisningen som ble gitt på ungdomskolen ble ”sprengt” i forhold til hva som til da hadde vært ordinær praksis ved opplæringsinstitusjonen. Gjennom aktivitet i spesialundervisningstimer ble et rockeband dannet for å gi bedret miljø for læring. Historien starter når jeg treffer en av deltagerne i bandet, heretter kalt Daniel. Daniel er 13 år og går i åttende klasse. Han har diagnosen AD/HD og mottar spesialundervisningstimer, hvorav fire i form av møter med musikkterapeuten. Daniel er beskrevet som særlig belastet ungdom i forhold til emosjonelle og atferdsmessige problemer, og er karakterisert som en gutt med alvorlige faglige og sosiale læreproblemer. Et viktig mål med musikkterapien jeg vil tilby er en hjelp der Daniels AD/HD-egenskaper kan gjøres om fra negative stigmatiserte ”problembarn”- egenskaper til positive egenskaper i samspill med andre (Hartmann 1999). For å lykkes med dette må jeg ta i bruk og samarbeide med de samme omgivelsene som i utgangspunktet allerede har stemplet Daniel som ”versting”, nemlig skolen, barnevernet og hans lokalmiljø forøvrig. En slik strategi for musikkterapi kan sees i sammenheng med en forståelse av musikkterapi som ressursorientert hjelp til individer eller grupper (Procter 2001 Rolvsjord, 2004).en
dc.format.extent75953 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen
dc.relation.ispartofPerspektiver på musikk og helse : 30 år med norsk musikkterapi
dc.relation.ispartofseriesSkriftserie fra Senter for musikk og helse;1
dc.relation.ispartofseriesNMH-publikasjoner;2008:3
dc.subjectmusikkterapien
dc.subjectsamfunnsmusikkterapien
dc.titleMusikkterapi som læring i praksisfellesskap : en fortelling om et rockebanden
dc.typeChapteren
dc.typePeer revieweden
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113en
dc.source.pagenumber399 - 413en
dc.source.volume2008en
dc.source.journalNMH-publikasjoneren
dc.source.issue3en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel