dc.contributor.author | Krüger, Viggo | |
dc.date.accessioned | 2011-01-27T14:45:38Z | |
dc.date.available | 2011-01-27T14:45:38Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Kapittel i boken: Musikk i psykisk helsearbeid med barn og unge | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-060-3 | |
dc.identifier.issn | 0333-3760 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/172197 | |
dc.description.abstract | Utgangspunktet for denne artikkelen er erfaringer som stammer fra en gjennomført
musikkterapivirksomhet i kontekst av en barnevernsinstitusjon. De erfaringene som
hovedsakelig skal deles her handler om hvordan unge mennesker kan bruke egne stemmer til å frembringe fortellinger som kan være med å oppdra samfunnet vårt til hva barnevern ”egentlig” skal være. Utfordringen i lys av et slikt perspektiv blir å bidra til å lage arenaer og muligheter der barn og unge kan få artikulert og fremført sine versjoner av virkeligheten uten at de voksnes stemmer blir for dominerende. Det handler om å lytte til det de unge sier på en slik måte at det får betydning for dem og det miljø de tilhører. Et slikt syn er i tråd med FNs barnevernskonvensjon som sier at barn har en lovfestet rett til å bli hørt og til å være handlende aktører i egne liv (Lov om barnevernstjenester § 6-3, FNs barnekonvensjon §12). | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | en_US |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2009:5 | |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserie fra Senter for musikk og helse;2 | |
dc.subject | musikkterapi | en_US |
dc.subject | ungdom | en_US |
dc.subject | barnevern | en_US |
dc.subject | selvhjelp | en_US |
dc.title | Musikkterapi som hjelp til selvhjelp i kontekst av barnevernsarbeid | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.subject.nsi | Music therapy: 113 | en_US |
dc.source.pagenumber | S. 171-185 | en_US |