dc.contributor.author | Kalsnes, Signe | |
dc.date.accessioned | 2013-11-29T07:30:44Z | |
dc.date.available | 2013-12-01T00:04:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | I: Educating music teachers in the new millennium, s. 109-140 | no_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-075-7 | |
dc.identifier.issn | 0333-3760 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/172391 | |
dc.description.abstract | Den kulturelle skolesekken (DKS) gir muligheter for tettere sammenkobling mellom utøvende og pedagogisk virksomhet i stillingen som kulturskolelærer, der lærerens utøvende kompetanse kan ivaretas på ulike måter – gjennom kunstnerisk utøvelse, musikk- og kunstproduksjon og iscenesettelse av prosjekter der elevene i både grunnskole og kulturskole er utøvere. I OASE-prosjektet er det nettopp denne dobbelte kompetansen – den utøvende og den pedagogiske – som utfordres gjennom ulike formidlingssituasjoner – oaser – i et samarbeid mellom grunnskolen og kulturskolen og på grunnskolens arena. Denne artikkelen tar utgangspunkt i en studie om musikklærerstudenters praksis i OASE. Studien har et kombinert utdannings- og kulturpolitisk perspektiv, og fokuserer på studenters utvikling av musikklæreridentitet og profesjonsforståelse i spennet mellom undervisning i grunnskole og kulturskole og utøving og formidling av musikk til barn og ungdom. Artikkelen drøfter denne tematikken med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva skjer med musikklærerstudentenes utvikling av musikklæreridentitet og profesjonsforståelse i møte med OASE? | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2012:7 | |
dc.subject | OASE | no_NO |
dc.subject | Den kulturelle skolesekken | no_NO |
dc.subject | samarbeidsprosjekt | no_NO |
dc.subject | musikklærerutdanning | no_NO |
dc.subject | musikklæreridentitet | no_NO |
dc.subject | profesjonsforståelse | no_NO |
dc.title | Musikklærerstudenters profesjonsutvikling i OASE. Et samarbeidsprosjekt mellom grunnskole og kulturskole om lokal forankring av Den kulturelle skolesekken | no_NO |
dc.type | Chapter | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | no_NO |
dc.source.pagenumber | S. 109-140 | no_NO |