Ph.d.-avhandlinger: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 64
-
Music and social transformation. Exploring ambiguous musical practice in a Palestinian refugee camp
(NMH-publikasjoner;2019:6, Doctoral thesis, 2019)Abstract. - This research project addresses a central tension in the field of music education. While music making is often seen as contributing to the positive development of a sense of self through experiences of communality, ... -
The polyphonic performer. A study of performance practice in music for solo cello by Morton Feldman, Helmut Lachenmann, Klaus K. Hübler and Simon Steen-Andersen
(Doctoral thesis, 2019)Abstract - (for the interactive PDF 2019). The polyphonic performer. A study of performance practice in music for solo cello by Morton Feldman, Helmut Lachenmann, Klaus K. Hübler and Simon Steen-Andersen. Since World War ... -
Koret som spenningsfelt: Mellom det små og det store
(NMH-publikasjoner;2019:1, Doctoral thesis, 2019)Summary. - While choral singing is an activity that is thriving in the Nordic countries, choral research is more or less invisible or seems to hide behind other research orientations (Geisler, 2010). The need for ... -
Being talented – becoming a musician : a qualitative study of learning cultures in three junior conservatoires
(NMH-publikasjoner;2018:5, Doctoral thesis, 2018)Abstract. - The objective of this study is to shed light on specialised music education at the pre-college level, a hitherto under-investigated aspect of music education. The years leading to higher music education are ... -
Leaving the music classroom. A study of attrition from music teaching in Norwegian compulsory school
(NMH-publikasjoner;2018:4, Doctoral thesis, 2018)Summary. - The background of the present dissertation is a problem faced by several countries: a lack of qualified music teachers. In the Norwegian compulsory school (primary and lower secondary), 38% of the music teachers ... -
Institutionalising versatility, accommodating specialists. A discourse analysis of music teachers’ professional identities within the Norwegian municipal school of music and arts
(NMH-publikasjoner;2018:1, Doctoral thesis, 2018)Summary --- The main aim of this study has been to investigate professional identities of music teachers working in the Norwegian municipal school of music and performing arts. The study examines the teachers’ professional ... -
Musikk i helsefremmande arbeid med einslege mindreårige flyktningar. Ein kvalitativ studie av ei musikkgruppe for ungdom med bakgrunn som einslege flyktningbarn
(NMH-publikasjoner;2017:12, Doctoral thesis, 2017)Samandrag --- Einslege mindreårige flyktningar er personar under 18 år som er på flukt åleine utan foreldra sine eller andre med eit foreldreansvar for dei. Einslege flyktningbarn er i ei risikogruppe og er særskilt ... -
Forgangen romantisk klaverpraksis. Fortolkning av utvalgte Beethoven-sonater og Chopin-etyder med utgangspunkt i Hans von Bülows instruktive noteutgaver
(NMH-publikasjoner;2017:11, Doctoral thesis, 2017)Summary A bygone romantic piano practice: Interpretation of selected Beethoven sonatas and Chopin-etudes, departing from Hans von Bülow's instructive edition. Jan Gunnar Sørbø, Norwegian Academy of Music (NMH). - Principal ... -
Gjentakelse i musikkterapi. En kvalitativ instrumentell multippel casestudie
(NMH-publikasjoner;2017:9, Doctoral thesis, 2017)Gjentakelse er et sentralt fenomen i musikkterapipraksis. Vi gjentar sanger, rytmer, kroppslige uttrykk og verbale fraser, innenfor en sesjon eller over lengre tid. Gjentakelse kan også oppfattes både positivt og negativt: ... -
Musikkens Logos. Et hermeneutisk forsøk over Wilhelm Furtwänglers interpretasjonskunst
(NMH-publikasjoner;2017:6, Doctoral thesis, 2017)Norsk sammendrag. - Den tyske dirigenten Wilhelm Furtwängler (1886–1954) er en av de mest berømte dirigenter fra det forrige århundret. Gjennom plateopptak fascinerer han mange også i dag. Plateopptakene gir lytteren en ... -
Music of the margins. Radically idiomatic instrumental practice in solo guitar works by Richard Barrett, Brian Ferneyhough and Klaus K. Hübler
(NMH-publikasjoner;2017:3, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag. - Studien er en undersøkelse av hvilken rolle instrumentalpraksis har i verk for solo gitar av Brian Ferneyhough, Richard Barrett og Klaus K. Hübler. I disse verkene er det musikalske materialet fundert i ... -
Determinants of motivation and self-regulation in aspiring musicians. The mental edge of musicianship
(NMH-publikasjoner;2017:2, Doctoral thesis, 2017)Musikk berører oss på utallige måter. Vi kan bli berørt gjennom konsertopplevelser der vi opplever at musikeren er i ett med musikken. I tillegg kan vi som musikere tidvis oppleve en total symbiose med musikken i det vi ... -
Bedre uttale for barn etter musikkterapi med spesialtilpasset sang. En randomisert kontrollert pilotstudie
(NMH-publikasjoner;2016:6, Doctoral thesis, 2016-11)Her følger korte sammendrag av studiens bakgrunn, metode og resultater. Den mest vanlige utviklingsforstyrrelsen hos barn er språk- og talevansker (Law, Garret og Nye, 2004; O´Hare og Bremner, 2015), hvor en typisk vanske ... -
A technology of well-being. A qualitative study on the use of MP3 players as a medium for musical self care
(NMH-publikasjoner;2012:1, Doctoral thesis, 2012)The Ph.D. study "A technology of well-being" takes on a positive, resource-oriented approach to the research on use of MP3 players. The aim of the study is to interrogate whether and how the use of MP3 players can function ... -
Frå små teikn til store former: Analysar av det improviserte samspelet med hjelp av auditiv sonologi
(NMH-publikasjoner;2016:1, Doctoral thesis, 2016-03-10)From Small Signs to Great Form - Analysis of the musical interplay in free improvisation, using the tools of Aural Sonology. - - Njål Ølnes, Norwegian Academy of Music - - - Research tutors: prof. Lasse Thoresen (NMH), ... -
Det etniske steget. En drøfting av kulturelt mangfold i pedagogiske tekster for musikk for norsk ungdomsskole
(NMH-publikasjoner;2015:9, Doctoral thesis, 2015)English summary. - This dissertation “The Ethnic Move – A discussion on cultural diversity in pedagogical texts for Norwegian secondary schools” deals with issues concerning cultural diversity within Norwegian society and ... -
Strategies in jazz guitar improvisation
(NMH-publikasjoner;2015:7, Doctoral thesis, 2015)What strategies are used in professional jazz guitar improvisation? This project finds that three main strategies are used by professional jazz guitarists; a basic coding strategy named chunking, an extended coding strategy ... -
Alone together. Vocal ensemble practice seen through the lens of Neue Vocalsolisten Stuttgart
(NMH-publikasjoner;2015:3, Doctoral thesis, 2015-06)The study examines different aspects of vocal ensemble practice, and explores the ways in which this practice differs from other classical vocal practices, like solo singing and choir singing. Vocal ensemble practice is ... -
Negotiating musicianship. The constitution of student subjectivities in and through discursive practices of musicianship in “Musikklinja”.
(NMH-publikasjoner;2014:10, Doctoral thesis, 2014)The study has been conducted as an in-depth investigation of a Norwegian “Musikklinje”; a three-year upper secondary educational programme in music. Combining an ethnographic design of participant observation and interviews ... -
Institusjonaliseringen av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder
(NMH-publikasjoner;2007:2, Doctoral thesis, 2007)Hva skjer når et tradisjonelt klassisk musikkonservatorium etablerer utdanningstilbud innen alternative sjangere som pop, rock og jazz? Denne studien analyserer og beskriver utdanningen innen rytmisk musikk ved et norsk ...