• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Ph.d.-avhandlinger
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Ph.d.-avhandlinger
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning : en case-studie av en høyere musikkutdanningsinstitusjon

Hanken, Ingrid Maria
Doctoral thesis
Thumbnail
Åpne
Hanken_NMH_17x24.pdf (918.3Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/172406
Utgivelsesdato
2007
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • NMH-publikasjoner [119]
  • Ph.d.-avhandlinger [50]
Sammendrag
Norske musikkutdanningsinstitusjoner befinner seg i spenningsfeltet mellom manghundreårige mesterlæretradisjoner og dagens krav til studiepoengproduksjon, ”accountability” og kvalitetssikringssystemer. I dette spenningsfeltet skal den obligatoriske studentevalueringen av undervisning i ulike musikkfag finne sin plass og funksjon.

Dette høgskolepedagogiske forskningsprosjektet har som bakgrunn de utfordringer som oppsto når systematisk studentevaluering ble innført i den individuelle hovedinstrumentundervisningen ved Norges musikkhøgskole. For å kartlegge og belyse disse utfordringene ble det foretatt intervjuer med hovedinstrumentlærere og deres studenter med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan oppfatter, praktiserer og erfarer hovedinstrumentlærere og deres studenter studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning?

Viktige funn i undersøkelsen er at to konstituerende faktorer ved hovedinstrument-undervisningen kan virke hemmende for studentevalueringen: For det første, studentenes behov for å ha en nærmest uforbeholden tillitt til hovedinstrumentlærerens autoritet: Kravet om å innta en distansert og vurderende holdning til undervisningen kan oppleves som uforenlig med en slik tillit. For det andre, behovet for å ha en velfungerende og uanstrengt relasjon til hovedinstrumentlæreren: Redselen for å såre eller irritere læreren gjennom evalueringene kan virke hemmende på studentenes villighet til å gjennomføre evalueringer. Videre tyder resultatene på at de metodene som velges for å gjennomføre evalueringene har stor betydning for om studentevalueringen blir gjennomført i denne formen for undervisning.

Prosjektet har ført til endringer i prosedyrene og metodene for studentevaluering ved Norges musikkhøgskole. Det har også resultert i at det er utarbeidet en håndbok for studenter og lærere for å imøtekomme de spesielle utfordringer som begge parter står overfor når den individuelle hovedinstrumentundervisningen skal evalueres.
Utgiver
Norges musikkhøgskole
Serie
NMH-publikasjoner;2007:1

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit