Browsing Masteroppgaver by Title
Now showing items 103-122 of 283
-
”It’s nice to show off once in a while” : en masteroppgave om ungdom, bandsamspill og identitetsutvikling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-10-01)Summary: This thesis is made after a master project in music therapy with youth undergoing treatment in mental health care. The study is done with four youths and their experience of participation in a band group. The ... -
Jazzgitar på nett: e-læring som sosial praksis. En kvalitativ casestudie av et musikalsk online forum
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: «Hvordan kan et musikalsk online forum fungere som et sosialt praksisfellesskap i lys av sosialt orientert læringsteori?». For å besvare problemstillingen ... -
"Jeg bare spiller". En studie av jazzmusikeres bruk av gehør i improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag - På hvilke måter bruker jazzmusikere gehøret sitt når de improviserer? Hvordan er det knyttet til deres kunnskap og erfaring? Hva tenker og føler de når de improviserer? Denne masteroppgaven undersøker hvordan ... -
«Jeg er en veldig musikalsk jente!» En undersøkelse av musikkens rolle i livet til norskfødte unge jenter med innvandrerforeldre
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne masteroppgaven utforsker fire unge jenter med innvandrerbakgrunn sin opplevelse av å delta på Musikkverkstedet på K1-klubben, og hvordan de bruker musikk i hverdagen. Hovedmålsettingen var å få kunnskap ... -
Jeg er ikke rom 47 - jeg er Birgitta. En eksplorativ singlecase studie av musikkterapi som systemisk praksis i tidlig hodeskaderehabilitering
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)SAMMENDRAG - Denne eksplorative singlecase studien utforsker musikkterapi som systemisk praksis i arbeid med voksne hodeskadepasienter på sykehus. Studien springer ut i fra studentens egenpraksis, hvor pårørende og ... -
Kan man leke seg god? - En studie av hvordan rytmikk (Jaques- Dalcroze-konseptet) kan brukes som verktøy i samspillopplæring for nybegynnere
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Oppsummering. - Denne masteroppgaven retter fokus på rytmikk (Jaques-Dalcroze-konseptet) som musikkpedagogisk verktøy i samspillopplæring for nybegynnere. Rytmikk er en musikkpedagogisk tilnærming som er relativt lite ... -
Kan pianotekniske ferdigheter være en hjelp i utviklingen av orgeltekniske ferdigheter?
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;1991, Master thesis, 1991) -
"Kari lærte å spille piano da hun sluttet i kulturskolen". En komparativ studie av læringseffekt og motivasjon i internettbasert pianoundervisning for elever på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-02-15)Sammendrag. - I denne studien er hovedfokuset nettbasert pianoundervisning. Digital teknologi brukes i dag som et verktøy for lærere og elever i læringsarbeidet i skolen. Kunnskapsløftets (LK06) krav til at elevene skal ... -
Kjenslene sitt språk – eit musisk blikk på tilvenningstida i barnehagen. Ei kvalitativ intervjustudie av det musiske som verktøy på ei småbarnsavdeling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva omhandlar korleis barnehagepersonale ved ei småbarnsavdeling nyttar musiske element i tilvenningstida i barnehagen. Den tek for seg følgande problemstilling: Korleis reflekterer barnehagepersonale kring ... -
Klang som medium for musikk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)Innledning. - Hovedproblemstillingen i mitt prosjekt har vært et forsøk på å utvikle et uttrykk basert på klang, i motsetning til tonehøyder. Hva skiller det å komponere med lyd fra det å komponere med toner? Jeg har ... -
Klassisk sangpedagog vs. rytmisk repertoar : en undersøkelse av sangundervisning i videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2012-08-15)Sjangerproblematikk er et spennende og relevant tema i en tid der det kreves at sangpedagoger har kompetanse på stadig flere ulike typer musikk. Som sangpedagog i kulturskole, videregående skole og høgskole møter jeg daglig ... -
Klienten som subjekt i musikkterapirelasjonen. En teoretisk studie om hvordan klienten kan få handlemuligheter og rom for å uttrykke seg i musikkterapisituasjonen sett fra et humanistisk perspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)Abstract The purpose of this thesis has been to work out a notion to describe «when the client get to show her 'true self', 'behind the diagnosis'». My pre-understanding of this phenomenon implied that the selfexpression ... -
Konsertdramaturgi i sangkonserten : om sangerens formidlingskompetanse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2012, Master thesis, 2013-03-21)I masterprosjektet mitt har jeg lett etter svar på hvordan arbeid med konsertdramaturgiske elementer kan videreutvikle min formidlingskompetanse. Jeg har arbeidet med tematikken både fra teoretisk og praktisk perspektiv. ... -
Korps i skolen for alle. En kvalitativ studie om kvalitet i korpsprosjekter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Abstract - Wind band in school for everyone – a study about quality in “wind band projects”. The subject of this master´s thesis is “wind band projects” that are carried out in school and after-school programs. “Wind ... -
Korps, det er reine terapien de, vettu! Korpsdeltagelse sett i et helse- og livskvalitetsperspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-10-24)Norwegian health authorities have in recent years shown an increasing interest in the health and life quality effects of volunteer’s in cultural life in our country. This study, which belongs within the music therapy field, ... -
Kroppens betydning i strykerundervisning. En fenomenologisk inspirert studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Tema for denne masteroppgaven er kroppens betydning i fiolinundervisning for barn. Hovedproblemstillingen er: Hva betyr kroppen og kroppslighet for unge strykerelevers opplevelse av undervisningen? For å få ... -
Kunnskapsformer og kunnskapssyn i læreplanene for musikkfaget i L97 og K06
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-10-08)Problemstillingen er todelt, med fokus på både kunnskapssyn og kunnskapsformer. Den vil besvares ved en analyse av ”Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen”, L97 og ”Kunnskapsløftets læreplan”, K06. Det er i all ... -
Kunstknappen. Alle har den i seg, noen ganger trenger man bare litt hjelp til å finne den. - Perspektiver på kunstformidling og tilrettelagte kunstmønstre
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Masterprosjektet handler om kunstformidling og undersøker hvilke opplevelses- og dannelsespotensial som kan befinne seg i, og oppstå gjennom, tilrettelagte møter mellom mennesker og kunst. I masterprosjektet blir kunstformidling ... -
Kuvøsesang : effekt av sang og lyrespill på premature barn i neonatal intensiv enhet på sykehus : en kvantitativ studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2013-03-21)Sammendrag Bakgrunn: Premature utsettes jevnlig for situasjoner og prosedyrer som er forbundet med smerte, stress og mistrivsel. Eksempler på dette er lys og lyder, helstikk for blodprøver, innleggelse av vene- og ... -
Kva lærer El Sistema-elevar? Fem fiolinpedagogar om samanhengen mellom kompetansen til ei gruppe El Sistema-elevar og undervisningsforma gruppeundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Samandrag. - Tema for denne masteroppgåva er instrumentalundervisning, og formålet er å auke forståinga av kunnskapsgrunnlaget i instrumentalundervisning. Problemstillinga er: Korleis forstår fem fiolinpedagogar samanhengen ...