Browsing Masteroppgaver by Title
Now showing items 12-31 of 283
-
«At de opplever at de kan le og ha det gøy, selv om de har langkommet Parkinsons sykdom». En kvalitativ studie om noen musikkterapeuters arbeid med mennesker som har Parkinsons sykdom
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Tema for denne oppgaven er musikkterapi og Parkinsons sykdom. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan et utvalg musikkterapeuter i Norge jobber med mennesker som har Parkinsons sykdom. På bakgrunn av ... -
Band i et musikkterapeutisk perspektiv : Et bandprosjekt med ungdommer på institusjon innenfor psykisk helsevern
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-10-01)Summary This study describes a band project from a music therapy perspective, with adolescents living in a psychiatric institution. The project was lead by two music therapist students and I was one of them. The thesis ... -
Bandopplæring – i praksis : en studie av elevenes holdninger til og erfaringer fra bandensemble-‐undervisningen på MDD-‐linja
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2014, Master thesis, 2014-09-29)De siste tiårene har band som læringsarena gjort sitt inntog i norsk musikkutdanning, hvor det i økende grad har blitt lagt vekt på andre musikalske tradisjoner enn den vestlige kunstmusikken. Dette har igjen bidratt til ... -
Bedre enn rus? En mixed method-syntese av syv rapporter om deltakernes erfaring og tilfredshet med musikkterapi som en del av behandlingstilbudet innen rusomsorgen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)I tidsrommet 2014 til 2021 publiserte Kompetansesenter Rus (Korus) syv evalueringsrapporter av musikkterapitilbud for personer i oppfølgings- eller behandlingstilbud i rusomsorgen. Rapportene er hentet fra fem steder i ... -
Bevegelse i det tradisjonelle grenselandskap
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2010, Master thesis, 2011-03-16)Klangen er et stort og viktig tema i en sangers hverdag. Det handler faktisk mye om klang, og det skal handle en del om klang de kommende skrevne sider også. For det er i våre høyst personlige resonansrom i kroppen vi som ... -
The Borderless Ends of the East and the West
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkteori;2022, Master thesis, 2022)Since the Japanese Occupation of Korea (1910-1945) and the Korean War (1950-1953), Western Classical music has been prevailing South Korea due to the promotion of Western influence by both Japanese and Korean political ... -
Brukeropplevelser av individuell musikkterapi i et hjemmebasert kommunalt tilbud for psykisk helse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven utforsker tre brukeres opplevelser av musikkterapi ved en kommunal avdeling for psykisk helse og avhengighet, organisert innenfor hjemmebaserte tjenester. Brukerne var brukere av avdelingens tilbud ... -
“Can we play Lucy Locket?” How singing games can influence learning in the music classroom
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Oppsummering - Denne masteroppgaven undersøker hvorvidt broken av sangleker kan påvirke læring i musikk-klasserommet. Forfatteren har gjennomført semi-strukturerte intervjuer med seks musikklærere i Australia, som alle ... -
«Da er det jo fint å ha to hjerner istedenfor en». En kvalitativ studie om et utvalg musikkterapeuter og deres opplevelser av å jobbe som ko-terapeuter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har et utvalg musikkterapeuter blitt intervjuetfor å dokumentere deres opplevelser av å jobbe sammen som ko-terapeuter. Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign, en hermeneutisk og fenomenologisk ... -
De usynlige barna. Musikkterapi i møte med behovene til barn som lever som pårørende.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag. - Denne masteroppgaven setter søkelys på arbeid med barn som lever som pårørende i musikkterapien. Hovedproblemstillingen i oppgaven er: På hvilke måter kan musikkterapi møte behovene til barn som lever som ... -
Deltakerne som musikalske agenter i prosjektet ”Are you with us?” : En kvalitativ intervjuundersøkelse utført blant ungdommer med ulik etnisk bakgrunn
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2012-10-16)De skandinaviske landene framstår i økende grad som multikulturelle. Denne virkeligheten danner en stor utfordring for musikklærerne og for forskning på ulike musikkopplæringspraksiser. I denne undersøkelsen ønsker jeg å ... -
Delte musikkopplevelser. En kvalitativ studie av gruppemusikkterapi ved et rusbehandlingssenter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)ENGLISH ABSTRACT --- This master thesis explores the use of voluntary group music therapy at a non-profit and nongovernmental substance abuse treatment facility in Norway. The thesis is the written result of a fieldwork-based ... -
Demens i ung kropp. Et forskningsprosjekt med yngre personer med demens
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag Dette forskingsprosjektet beskriver et musikktilbud gjennomført i et musikkterapeutisk perspektiv med yngre personer med demens. Problemstillingen er: ”Hvordan kan jeg som musikkterapistudent utvikle et ... -
Demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. En diskursanalyse av læreplanen i musikk LK20
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. Med læreplanreformen Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som ett av tre tverrfaglige temaer ... -
Den didaktiske hviskeleken. En studie om utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i India og Georgia
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne studien fokuserer på utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i interkulturelle lærerutdanningskontekster i India og Georgia. Studiens mål er å undersøke hvordan lokale musikklærerstudenter ... -
Den levende pausen : en studie av pausebegrepet og pausens betydning i utøvende praksis
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)Temaet for studien er pause, og fokuset mitt er opplevelser av fenomenet. Med dette vil jeg presisere at studien er en utforsking av et fenomen som er tilstede i musikkterapeutisk praksis, men at pause ikke er tilknyttet ... -
"Det å kunne synge sammen, det gir noe ekstra til livet mitt”. En intervjuundersøkelse om deltagelse i et samfunnsmusikkterapeutisk seniorkor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2015-07-08)Summary. - This thesis describes participation in a community music therapy choir for the elderly. The thesis research question is: “What do members of a community music therapy senior choir experience that the choir ... -
Det er greit nok når du bare kan sitte og synge i kor med andre ... En kvalitativ studie av barnehagelæreres trygghet og utrygghet på å utøve sang og musikk i barnehagen
(Norges Musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er opplevelsen av utrygghet på å eksponere seg gjennom musikk. Studien er kvalitativ og basert på semistrukturerte intervjuer med 7 barnehagelærere. Jeg søker å forstå hva som kan ligge til ... -
«Det er ingen som dømmer her». En kvalitativ studie av barn og unges opplevelse og beskrivelse av å delta på en bandleir
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)SAMMENDRAG - Denne masteroppgaven omhandler barn og unges opplevelse og beskrivelse av å delta på en bandleir for jenter, trans og ikke-binære. Studien har et kvalitativt design, en hermeneutisk tilnærming og søker svar ... -
Det er jo bare støy og lyder! - En studie av musikalsk utbytte ved bruk av digitale verktøy i komposisjonsundervisning på ungdomstrinnet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-09-27)I 2006 ble det nye læreplanverket for grunnskolen, Kunnskapsløftet (LK06), innført i skolen. Sentralt i dette dokumentet er innføringen av bruk av digitale verktøy, altså datamaskiner for det meste, noe som både er knyttet ...