Blar i Masteroppgaver på emneord "VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114"
Viser treff 21-32 av 32
-
Musikk i norsk - "Bokstaver, musikk og bevegelse" : læreres erfaringer med et undervisningsopplegg med norsk og musikk
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;2006, Master thesis, 2012-08-15)Det danske verket "Bokstaver, musikk og bevegelse" av Helle Couppé er blitt brukt i norske grunnskoler i mer enn et tiår. Underrubrikken "Lesing på musisk-kreativt grunnlag" indikerer at elementer av musikk og annen ... -
Musikken som det Andre : en filosofisk refleksjon over den klassiske musikkens kritisk frigjørende funksjoner
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)I det følgende vil jeg gjøre et forsøk på å undersøke hvilke funksjoner undervisning i klassisk musikk kan ha i skolen i dag, på bakgrunn av perspektiver knyttet til kritisk teori og dannelsesteori. Problemstillingen har ... -
Musikkskolelæreres yrkeskompetanse : en oppgave om hvilke krav som stilles til musikkskolelæreres yrkeskompetanse - og hvordan faglærerutdanningen i musikk forbereder til å møte disse kravene
(Master thesis, 2002)A research project based on analysis of official documents concerning instrument teacher education and municipal music- and cultural school. Results seem to point out that the competence asked for in the praxis arena very ... -
Oppfattet kvalitet i skolekorps i Telemark
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-10-08)Abstract. - In the April 2013 a questionnaire was conducted among school band musicians in Telemark county (Norway). The main goal of the stydy was to evaluate how the perceived quality in school band drive musicians’ ... -
Opptak som verkty i songundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2015-08-24)Abstract Music technology is an important part of everyday life for most people, and offers a wide variety of possibilities for the teacher. Systematic use of recording equipment represents an interesting starting point ... -
På sporet etter den estetiske erfaring : om "det estetiske" i musikkpedagogikk og musikktenkning, med fokus på tenkning omkring den estetiske erfaring og "det estetiske" i Tyskland ved inngangen til et nytt årtusen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2010-11-14)The term "aesthetic experience" and even the single word "aesthetic" are central terms in the international discussion debating music education. The debaters on each side of the discussion use the terms as if their meaning ... -
Repertoarvalg i klaver biinstrument. En undersøkelse av læreres begrunnelse for valg av repertoar i klaver biinstrumentundervisning på videregående
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-02-18)Sammendrag - Å være lærer innebærer å måtte ta stilling til hva som skal være innhold i undervisningen. Repertoar er en sentral del av innholdet i biinstrumentundervisning på videregående. Denne oppgaven forsøker å rette ... -
Sangundervisning i rock med utgangspunkt i sjangerens estetikk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2012-10-15)Fagområdet for rytmisk sang vokser, både i form av at rytmisk sang har fått en selvfølgelig plass ved musikkutdanningsinstitusjoner, og i form av utdanning av flere rytmisk skolerte sangpedagoger. Denne avhandlingen ... -
Toning og musikkpedagogisk virksomhet : en undersøkelse av fri stemmebruk i lys av positiv psykologi og flyt
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)Bakgrunnen for valg av tema er min egen erfaring med musikk, både innen formelle og uformelle musikkpedagogiske sammenhenger. Som klassisk utdannet musiker og pedagog var det spennende å komme på et kurs i toning. Kurset ... -
Vurdering i hovedinstrument : hvordan begrunner lærere karakterer de setter for hovedinstrumentfremføringer?
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)I grunn- og videregående skole i Norge brukes karakterer som uttrykk for vurdering. Det har vært satt utallige karakterer i musikkfag – også i fag som hovedinstrument og biinstrument ved musikklinjene i videregående skole. ... -
Vurdering i kulturskolens instrumentalundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk ; 2015, Master thesis, 2016-02-15)Abstract Culture schools in Norway have traditionally provided a musical education free from externally determined curriculum and grade-based assessment, something which sets it apart from other public educational ... -
Å bygge en basis : utfordringer i orgelimprovisasjonsundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-10-12)Jeg er selv organist og improviserer i forbindelse med gudstjenester. Jeg opplever i denne sammenheng det å lære å improvisere som en uavsluttet prosess; en kontinuerlig utvikling som ideelt sett fortsetter gjennom hele ...