Show simple item record

dc.contributor.authorAngelo, Elin
dc.date.accessioned2010-11-24T12:23:33Z
dc.date.available2010-11-24T12:23:33Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172483
dc.description.abstractA research project based on analysis of official documents concerning instrument teacher education and municipal music- and cultural school. Results seem to point out that the competence asked for in the praxis arena very much seem to be similar to what the education aims for, both musically and pedagogically. In spite of this, national and international research projects concludes that instrument teacher student does not seem to develop this competence, but in stead aim for competence as performers. The question still remains -why? It seems important to find out what kind of unofficial mechanisms that cause this, and if there is somethings that can be done to make instrument teacher student develop both instrumental and good pedagogical competence..... Denne undersøkelsen handler om spenningsfeltet musikkutdanning og musikkundervisning. Mange har engasjert seg i dette forholdet og mye er sagt, gjort og ment. Som musikkskolelærer med faglærerutdanning i musikk finner jeg det svært interessant å være med i denne debatten, fordi jeg stadig opplever flere av konfliktene som diskuteres. Gjennom denne oppgaven håper jeg å kunne bidra med ny kunnskap om forholdet mellom utdanning og yrke, og gi nye innspill og tanker til en fortsatt fruktbar drøfting. Yrket som musikkskolelærer er utfordrende og spennende, og gjennom å sette fokus på hvilken kompetanse dette egentlig krever tror jeg mitt yrke blir enda mer givende.en_US
dc.languagenobnob
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.subjectmusikklærereen_US
dc.subjectmusikklærerutdanningen_US
dc.subjectyrkeskompetanseen_US
dc.subjectmusic teacher
dc.subjectmusic teacher education
dc.subjectprofessional competence
dc.titleMusikkskolelæreres yrkeskompetanse : en oppgave om hvilke krav som stilles til musikkskolelæreres yrkeskompetanse - og hvordan faglærerutdanningen i musikk forbereder til å møte disse kraveneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114en_US
dc.source.pagenumber148 s.en_US
dc.description.degreeHovedoppgave i musikkpedagogikk Norges musikkhøgskole / Høgskolen i Tromsø Vinteren 2002


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Show simple item record