Musikk i norsk - "Bokstaver, musikk og bevegelse" : læreres erfaringer med et undervisningsopplegg med norsk og musikk
Master thesis
View/ Open
Date
2012-08-15Metadata
Show full item recordCollections
- Masteroppgaver [283]
Abstract
Det danske verket "Bokstaver, musikk og bevegelse" av Helle Couppé er blitt brukt i norske grunnskoler i mer enn et tiår. Underrubrikken "Lesing på musisk-kreativt grunnlag" indikerer at elementer av musikk og annen skapende aktivitet er innebygget i verket, som primært er et lese- og skriveinnlæringsverk. I mer enn ti år har jeg holdt kurs i Norge i dette lese- og skriveinnlæringsopplegget. Forfatteren Helle Couppé er grunnskolelærer, logoped, audiopedagog og rytmikklærer i Roskilde, Danmark. Arbeidsmetoden i verket er den musikkpedagogiske metoden rytmikk (se 1.1.). Å undervise i rytmikk i Norge er spennende og krevende på en gang: rytmikk som metode er lite kjent og det er få rytmikkpedagoger i landet. Mitt behov for å få kunnskap om hva som skjer i skolehverdagen etter en-dags-kurs har hele tiden vokst. For å få vite mer om hva lærere i grunnskolen erfarer i sitt arbeid og hvordan de bruker det tverrfaglige opplegget, har jeg undersøkt dette i Kongsberg kommune og Skedsmo kommune. Hovedoppgaven som foreligger her er et resultat av denne undersøkelsen.
Description
Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk