• Musikk i psykisk helsearbeid med barn og unge 

      Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2009:5, Book; Peer reviewed, 2009)
      Denne boken er den første norske antologien som omhandler feltet musikk og psykisk helsevern. Hvert av kapitlene representerer et stykke pionerarbeid innen musikkterapien, og viser samtidig at det har skjedd en stor utvikling ...
    • Musikk i psykisk helsearbeid med barn og unge 

      Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2009:5, Book; Peer reviewed, 2009)
      Denne boken er den første norske antologien som omhandler feltet musikk og psykisk helsevern. Hvert av kapitlene representerer et stykke pionerarbeid innen musikkterapien, og viser samtidig at det har skjedd en stor utvikling ...
    • Musikk på barnetrinnet. En studie av læreres forståelser av profesjonalitet i musikkundervisning 

      Dobrowen, Laura (NMH-publikasjoner;2020:7, Doctoral thesis, 2020)
      Summary. - The aim of this study has been to shed light on the professional practice of Norwegian primary school music teachers (grade 1–7), investigating their ways of understanding professionalism. A central purpose ...
    • Musikk, handlinger, muligheter. Festskrift til Even Ruud 

      Stensæth, Karette; Trondalen, Gro; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2017:4, Book; Peer reviewed, 2017)
      Professor Even Ruud er musikkforsker med et bredt nedslagsfelt innenfor musikkterapi, musikk og helse, musikkpsykologi, musikkpedagogikk og musikk og kulturforståelse. Ruuds innsats ruver, og et festskrift som dette i ...
    • Musikk, helse, identitet 

      Stensæth, Karette (red.); Bonde, Lars Ole (red.) (NMH-publikasjoner;2011:3, Book; Peer reviewed, 2011)
      For mange mennesker spiller musik en hovedrolle i den proces, der kaldes individets identitetsdannelse. Musikkens bidrag til udviklingen af menneskers selv- eller identitetsfølelse er i løbet af det seneste tiår blevet et ...
    • Musikk, helse, identitet 

      Stensæth, Karette (red.); Bonde, Lars Ole (red.) (NMH-publikasjoner;2011:3, Book; Peer reviewed, 2011)
      For mange mennesker spiller musik en hovedrolle i den proces, der kaldes individets identitetsdannelse. Musikkens bidrag til udviklingen af menneskers selv- eller identitetsfølelse er i løbet af det seneste tiår blevet et ...
    • Musikk, helse, multifunksjonshemming 

      Stensæth, Karette; Eggen, Anne Torø; Frisk, Rita Strand (NMH-publikasjoner;2010:2, Book; Peer reviewed, 2010)
      Gruppen mennesker denne boken omtaler blir kalt sårbare. Like fullt handler boken om det sårbare i oss alle. For det sårbare i oss utfordres når vi setter oss selv i spill både personlig, musikalsk og relasjonelt, enten ...
    • Musikk, helse, multifunksjonshemming 

      Stensæth, Karette; Eggen, Anne Torø; Frisk, Rita Strand (NMH-publikasjoner;2010:2, Book; Peer reviewed, 2010)
    • Musikkens Logos. Et hermeneutisk forsøk over Wilhelm Furtwänglers interpretasjonskunst 

      Holm, Henrik (NMH-publikasjoner;2017:6, Doctoral thesis, 2017)
      Norsk sammendrag. - Den tyske dirigenten Wilhelm Furtwängler (1886–1954) er en av de mest berømte dirigenter fra det forrige århundret. Gjennom plateopptak fascinerer han mange også i dag. Plateopptakene gir lytteren en ...
    • Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap : en studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2009:4, Doctoral thesis, 2009)
      Summary in English Our culture seems to carry an idea of music being closely connected to emotion (Benestad 1983; Budd 1992; Dissanayake 2001; Hjort & Laver 1997; Juslin & Sloboda 2001b; Langer 1942/1979: Matravers ...
    • Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap : en studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2009:4, Doctoral thesis, 2009)
      Summary in English Our culture seems to carry an idea of music being closely connected to emotion (Benestad 1983; Budd 1992; Dissanayake 2001; Hjort & Laver 1997; Juslin & Sloboda 2001b; Langer 1942/1979: Matravers ...
    • Musikktalent i grunnskolen. En forskningsbasert evalueringsstudie av Musikk på Majorstuen. Sluttrapport 

      Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2018:2, Report, 2018)
      Hvordan kan talentopplæring i musikk legges opp innenfor grunnskolens rammer? I 2008 gikk Norges musikkhøgskole, Barratt Due musikkinstitutt, Oslo musikk- og kulturskole og Norsk kulturskoleråd sammen om rapporten Tid for ...
    • Musikkterapi i praksis [interaktiv pdf med lyd- og videoreferanser] 

      Næss, Tom; Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2017:1, Book, 2017)
      Musikkterapi i praksis. - I denne samlingen av fortellinger fra musikkterapeuters praksishverdag får du spennende innsyn i betydningsfulle øyeblikk og meningsfylte musikalske opplevelser med barn, unge og voksne. Via ...
    • Musikkterapi som del av oppsøkende og forebyggende arbeid med utsatt ungdom og unge voksne. Rapport om musikkterapitilbudet i Uteseksjonen i Oslo 

      Johansson, Kjersti (NMH-publikasjoner;2019:5, Report, 2019)
      Denne rapporten handler om musikkterapi som del av oppsøkende og forebyggende arbeid med ungdom og unge voksne. Rapporten beskriver brukeres og ansattes erfaringer med et musikktilbud i Uteseksjonen i Oslo kommune. I ...
    • Negotiating musicianship. The constitution of student subjectivities in and through discursive practices of musicianship in “Musikklinja”. 

      Ellefsen, Live Weider (NMH-publikasjoner;2014:10, Doctoral thesis, 2014)
      The study has been conducted as an in-depth investigation of a Norwegian “Musikklinje”; a three-year upper secondary educational programme in music. Combining an ethnographic design of participant observation and interviews ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 11 

      Nielsen, Frede V. (red.); Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2009:8, Book; Peer reviewed, 2009)
      It is a great pleasure for the Nordic Network for Research in Music Education to be able to publish important research articles in its peer-reviewed Yearbook year after year. This is Volume 11 in the series. It contains ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 11 

      Nielsen, Frede V. (red.); Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2009:8, Book; Peer reviewed, 2009)
      It is a great pleasure for the Nordic Network for Research in Music Education to be able to publish important research articles in its peer-reviewed Yearbook year after year. This is Volume 11 in the series. It contains ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 12 

      Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2011:2, Book; Peer reviewed, 2011)
      The present Volume 12 of the Nordic Research in Music Education Yearbook includes 11 articles and a research note reflecting the broad variety of interests in current research of music education in the Nordic countries. ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 12 

      Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2011:2, Book; Peer reviewed, 2011)
      The present Volume 12 of the Nordic Research in Music Education Yearbook includes 11 articles and a research note reflecting the broad variety of interests in current research of music education in the Nordic countries. ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 13 

      Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2012:2, Book; Peer reviewed, 2012)
      Volume 13 of Nordic Research in Music Education Yearbook includes eleven articles and four research notes. The themes of the articles include philosophical and historical perspectives on music education, epistemological ...