NMH-publikasjoner: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 121
-
To hus på 34 år. Norges musikkhøgskoles nye bygg 1973–2007
(NMH-publikasjoner;2023:5, Book, 2023)Denne boka dokumenterer det store arbeidet som ble lagt ned for at Norges musikkhøgskole (NMH) skulle få et eget og egnet bygg. Byggesaken hadde høy prioritet fra åpningen av institusjonen i 1973, men det skulle ta lang ... -
Bjørn Talén – en sanger og hans arv. En bio- / diskografi
(NMH-publikasjoner;2022:8, Book, 2022)En utøvende kunstner blir fort glemt. Før fonogrammenes tid lå dette i sakens natur – den utøvende kunst var flyktig og levde kun i tilhørernes minne. Men de kommersielle grammofonplatene fra 1900-tallets start var heller ... -
Hvordan kan du bruke sang for å bedre barnets talespråk? En praktisk handbok
(NMH-publikasjoner;2021:6, Book, 2021)Vil du lære mer om hvordan barn kan synge seg til en bedre uttale? Da er denne metodeboken noe for deg. Du lærer om hvorfor sang kan bedre talespråket til barn og hvordan du kan gjennomføre gode sangstunder med vekt på ... -
15 piano pieces
(NMH-publikasjoner;2020:8, Musical score, 2020)This book contains a collection of compositions for the piano written by Mikhail Alperin (1956–2018). An outstanding musician and a unique jazz pianist, Alperin was teaching at the Norwegian Academy of Music in Oslo from ... -
Verden inn i musikkutdanningene. Utfordringer, ansvar og muligheter
(NMH-publikasjoner;2021:2, Book; Peer reviewed, 2021)Hva innebærer «aktiv dialog med omverdenen» i høyere musikkutdanning? Og hva skjer når «verden», gjennom slik dialog, slipper inn i musikkutdanningene? I denne antologien diskuteres det bredere formidlings- og samhandlin ... -
Klangen av historie. Verk og fortolkning hos Nikolaus Harnoncourt
(NMH-publikasjoner;2021:1, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Den østerrikske dirigenten Nikolaus Harnoncourt (1929–2016) og hans fortolkningspraksis i vid forstand utgjør sentrum i denne studien. Tilnærmingen er ikke primært biografisk, verkanalytisk eller historisk, ... -
Look beyond - make a difference. Experiences from a music project in Lebanon
(NMH-publikasjoner;2020:4, Book, 2020)Look beyond – make a difference tells the story of a fascinating encounter with Muslim cultures as seen on a music project in Lebanon that the Norwegian Academy of Music (NMH) has been running for more than fifteen years. ... -
Music in paediatric hospitals - Nordic perspectives
(NMH-publikasjoner;2020:6, Book; Peer reviewed, 2020)Music can be a significant health resource for children and their families in paediatric hospitals. Music therapy, music medicine and other music approaches are developing as part of children’s hospitals in the Nordic ... -
Musikk på barnetrinnet. En studie av læreres forståelser av profesjonalitet i musikkundervisning
(NMH-publikasjoner;2020:7, Doctoral thesis, 2020)Summary. - The aim of this study has been to shed light on the professional practice of Norwegian primary school music teachers (grade 1–7), investigating their ways of understanding professionalism. A central purpose ... -
Etableringshåndbok for musikkterapi i rus- og psykisk helsetjeneste
(NMH-publikasjoner;2020:2, Non-fiction monograph, 2020)Personer med utfordringer knyttet til rus og psykisk helse ønsker musikkterapi. Flere av dem har hatt stor nytte og glede av musikkterapi. Forskning og erfaringsrapporter dokumenterer at musikkterapi bidrar positivt og ... -
A liberating music therapy. A qualitative study on music therapy in the meeting with Norwegian compulsory mental healthcare
(NMH-publikasjoner;2020:5, Doctoral thesis, 2020)Abstract. - This study asks what music therapy can be for service users within compulsory mental healthcare. As a humanistic and recovery-oriented approach, Norwegian music therapy may be viewed as part of a social-academic ... -
Becoming musicians. Student involvement and teacher collaboration in higher music education
(NMH-publikasjoner;2019:7, Book; Peer reviewed, 2019)In recent years, student involvement has become a central topic in higher music education. Many argue that students should be the central agents in their own learning processes and that teachers and higher education ... -
Stemmer fra innsiden
(NMH-publikasjoner;2020:1, Book, 2019)Bente Almås har siden 2011 utviklet prosjektet Musikk i fengsel, der studenter fra Norges musikkhøgskole deltar med ulike konserter og workshoper. Denne boka gir leseren noen fortellinger fra dette unike musikkprosjektet, ... -
Music and social transformation. Exploring ambiguous musical practice in a Palestinian refugee camp
(NMH-publikasjoner;2019:6, Doctoral thesis, 2019)Abstract. - This research project addresses a central tension in the field of music education. While music making is often seen as contributing to the positive development of a sense of self through experiences of communality, ... -
Musikkterapi som del av oppsøkende og forebyggende arbeid med utsatt ungdom og unge voksne. Rapport om musikkterapitilbudet i Uteseksjonen i Oslo
(NMH-publikasjoner;2019:5, Report, 2019)Denne rapporten handler om musikkterapi som del av oppsøkende og forebyggende arbeid med ungdom og unge voksne. Rapporten beskriver brukeres og ansattes erfaringer med et musikktilbud i Uteseksjonen i Oslo kommune. I ... -
The polyphonic performer. A study of performance practice in music for solo cello by Morton Feldman, Helmut Lachenmann, Klaus K. Hübler and Simon Steen-Andersen
(Doctoral thesis, 2019)Abstract - (for the interactive PDF 2019). The polyphonic performer. A study of performance practice in music for solo cello by Morton Feldman, Helmut Lachenmann, Klaus K. Hübler and Simon Steen-Andersen. Since World War ... -
GRUV : glede, rytme, uttvikling, vekst : en veileder til fri bevegelse til innspilt musikk for barn fra 10 måneder til to år og 11 måneder.
(NMH-publikasjoner;2019:2, Book, 2019)Beveger barn i norske barnehager seg fritt til ferdiginnspilt musikk i dag? Er dette viktig? Hvordan kan vi legge til rette for dette? GRUV står for Glede, Rytme, Utvikling og Vekst, og denne veilederen gir deg enkle og ... -
Koret som spenningsfelt: Mellom det små og det store
(NMH-publikasjoner;2019:1, Doctoral thesis, 2019)Summary. - While choral singing is an activity that is thriving in the Nordic countries, choral research is more or less invisible or seems to hide behind other research orientations (Geisler, 2010). The need for ... -
Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 19
(NMH-publikasjoner;2018:6, Book; Peer reviewed, 2019)Nordic Research in Music Education Yearbook has been published since 1997 by the Norwegian Academy of Music. This volume (19) includes nine articles. In the opening article Bengt Olsson and Einar Nielsen are discussing ... -
Being talented – becoming a musician : a qualitative study of learning cultures in three junior conservatoires
(NMH-publikasjoner;2018:5, Doctoral thesis, 2018)Abstract. - The objective of this study is to shed light on specialised music education at the pre-college level, a hitherto under-investigated aspect of music education. The years leading to higher music education are ...