Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBacke-Hansen, Elisabeth
dc.date.accessioned2017-06-10T09:24:16Z
dc.date.available2017-06-10T09:24:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationI: I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern, s. 37-48nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-7853-217-1
dc.identifier.issn1893-3580
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2445637
dc.description.abstractTeksten omhandler barn og unges medvirkning i barnevernet med et teoretisk utgangspunkt, innenfor rammen av at selve begrepet kan være vanskelig å avgrense. Først diskuteres ulike argumenter for medvirkning, på den ene siden at medvirkning er en rettighet, at medvirkning er en opplæring i demokrati og medborgerskap. På den andre siden har barn og unge unike og positive bidrag å komme med, foruten at medvirkning gjerne har positive virkninger for den enkelte. Medvirkning har med andre ord betydning både på kort og lang sikt. Samtidig er det på sin plass å minne om at retten til medvirkning også medfører plikter, og at barn og unge selv ikke nødvendigvis alltid ønsker å medvirke i en gitt situasjon. Dernest går jeg nærmere inn på hvordan medvirkning kan skje i barnevernet, på grunnlag av fire prinsipper: at medvirkning er erfaringsbasert, kontekstuell, relasjonell og handler om å redusere maktulikhet. Det siste er så viktig at det er viet et eget avsnitt. Avslutningsvis reflekterer jeg kort over den plassen musikktiltak kan ha i dette bildet. Konklusjonen er at musikk kan være et viktig bidrag til medvirkning, men at det trengs satsing på gruppetiltak og ikke bare individuelle tiltak for å få dette til, og at det trengs systematiske studier av hva som er virksomt. Nøkkelord: Medvirkning, barnevern, ungdomnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskole ; Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH)nb_NO
dc.relation.ispartofseriesSkriftserie fra Senter for musikk og helse;9
dc.relation.ispartofseriesNMH-publikasjoner;2016:4
dc.subjectmedvirkningnb_NO
dc.subjectbarnevernnb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.titleBarn og unges medvirkning i barnevernet – hvorfor og hvordan?nb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360nb_NO
dc.source.pagenumberS. 37-48nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel