dc.description.abstract | I denne teksten vil vi se nærmere på begrepet deltagelse. Vi vil ikke avgrense våre refleksjoner til barnevern og musikk, men også løfte fram noen filosofiske sider ved begrepet i et hverdagslig og samfunnsmessig perspektiv. Med dette håper vi at deltagelsesmomentet som inngår sentralt i musikkterapi, kan forstås som del av noe mer allment.
Vi vil først definere begrepet deltagelse. Her er vi innom deltagelsens tvetydighet i den forstand at den åpner for individet, men den kan også viske det ut og være uttrykk for manipulasjon. Vi nevner også deltagelse som helse og som ideal i en type forskning, før vi går over til deltagelse slik det ytrer seg i politisk teori. Her er overskriftene: kontraktsmodeller, kommunikasjon og capability. Deretter reflekterer vi over deltagelse i relasjon til marginalitet og dialog, før vi til slutt nærmer oss det vi kaller for musikkdeltagelse, slik det kan forstås innenfor musikkterapi. Vi tar i størst grad for oss deltagelse som ’individet sammen med andre’, og den positive verdien som følger av denne. Deltagelse der individet viskes ut, beskrives kun i mindre grad. Teksten er strukturert som et essay, der vi diskuterer åpent og søkende, mens vi syntetiserer våre tanker med refleksjoner om kunnskap og teorier om deltagelse fra flere fagfelt (jf. Alvesson & Sköldberg, 2000; Bruscia, 2005).
Nøkkelord: Deltagelse, musikk, musikkterapi, barnevern, capability, dialog | nb_NO |