Hvilke metoder bruker messingpedagoger når de underviser nybegynnere i notelesing? Belyst gjennom kvalitative intervjuer med erfarne messingpedagoger
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2470913Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [284]
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg temaet noteleseundervisning for nybegynnere på messinginstrumenter. Oppgavens problemstilling er hvilke metoder bruker messingpedagoger som underviser nybegynnere i notelesing? og problemstillingen er belyst gjennom kvalitative intervjuer med fire erfarne messingpedagoger. Messingpedagogene jeg har intervjuet underviser i trompet og trombone i kulturskoler på Østlandet. Informantene hadde mellom 15 og 28 års undervisningserfaring på tidspunktet intervjuene ble gjennomført.
Studien har et hermeneutisk perspektiv, og deltakernes beskrivelser av undervisningsmetodene er fortolket ut fra hermeneutiske prinsipper. Analysen av intervjuene viste at temaet undervisningsmetoder var tett sammenvevd med andre didaktiske temaer som lærerforutsetninger, elevforutsetninger, rammefaktorer og innhold. Undervisningsmetodene som ble omtalt i intervjuene var også nært knyttet til undervisning som rettet seg mot utviklingen av instrumentale og musikalske ferdigheter, i tillegg til notelesing og notelesekyndighet.
I denne oppgaven har jeg vektlagt det informantene fortalte om den sosiale organiseringen av undervisningen og deres beskrivelser ulike arbeidsmåter knyttet til noteleseundervisning. Disse metodene er individuell undervisning og gruppeundervisning, lek, tegning og skriving knyttet til grafisk og konvensjonell notasjon, og munnstykkesumming og sang.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk