Kunsten å skrive en lærebok
Chapter
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2475567Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
I: Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver, s. 185-193Sammendrag
Mange musikkpedagoger i Skandinavia kjenner nok professor Geir Johansen først og fremst som lærebokforfatter. Musikkundervisningens didaktikk (Hanken og Johansen, 1998/2013) har stått på pensumlistene ved mange musikkutdanningsinstitusjoner helt siden den kom ut. Da vi skrev boken for snart 20 år siden, følte vi sterkt på ansvaret det innebar å formulere noe som skulle fungere som en introduksjon til et stort fagfelt. Det resulterte blant annet i at jeg skrev en artikkel, «Læreboken som kunnskapsformidler», (Hanken, 1998), fordi jeg følte behov for å diskuterte lærebokforfatterens ansvar i lys av de utfordringer man står overfor når man skal skrive en slik pedagogisk tekst. Artikkelen, og ikke minst litteraturhenvisningene, bærer naturligvis preg av at det snart har gått 20 år siden den ble publisert, men mye av det jeg skrev den gangen, mener jeg fortsatt kan ha relevans når man skal se nærmere på forholdet lærebokforfatter – lærebok– leser. Jeg gjengir derfor deler av denne teksten som en hilsen til min medforfatter, med takk for mange gode diskusjoner om det å skrive en lærebok.
Beskrivelse
Festskrift til Geir Johansen
Utgiver
Norges musikkhøgskoleSerie
Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1NMH-publikasjoner;2017:10