dc.contributor.author | Vist, Torill | |
dc.date.accessioned | 2018-06-26T13:01:45Z | |
dc.date.available | 2018-06-26T13:01:45Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | I: Musikk, handlinger, muligheter. Festskrift til Even Ruud, s. 223-235 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-226-3 (interaktiv pdf) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2503053 | |
dc.description.abstract | Denne teksten er en essayistisk drøfting av noen teoretiske elementer i grenselandet mellom musikkpedagogikk og musikkterapi (derav ‘musikkterapedikk’). Sett fra undertegnedes ståsted i barnehagelærerutdanningen, er ønsket primært å synliggjøre om og hvordan Even Ruuds menneske-, musikk- og musikkterapisyn preger dette området av musikkpedagogikken. Sekundært er håpet også å gi noen hint om hvordan norsk musikkpedagogikk mer generelt kan se ut hvis vi til fulle tar inn over oss Even Ruuds virke. Potensialet for å la seg utfordre av Ruuds tenkning er nok større andre steder i musikkpedagogikken enn i et randområde som barnehagen. Ruuds tekster sprer seg på mange musikkfaglige områder. I denne artikkelen er det først og fremst tekster og sitater knyttet til musikkterapi og samlingen Fra musikkterapi til musikk og helse som blir studert og «lekt med» – for å løfte fram eventuelle nye handlemuligheter – og læremuligheter – i musikkpedagogikk.
Nøkkelord: Musikkpedagogikk, musikkterapi, musikk i barnehagen, musikksyn, menneskesyn | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2017:4 | |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH);10 | |
dc.subject | musikkpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | musikkterapi | nb_NO |
dc.subject | musikk i barnehagen | nb_NO |
dc.subject | musikksyn | nb_NO |
dc.subject | menneskesyn | nb_NO |
dc.title | «Musikkterapedikk» – Barnehagefeltet og humanistiske handlemuligheter i musikkpedagogikk | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | S. 223-235 | nb_NO |