Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorsve, Vegar R.
dc.date.accessioned2015-01-21T10:09:29Z
dc.date.available2015-01-21T10:09:29Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationI: Løft blikket – gjør en forskjell. Erfaringer og ringvirkninger fra et musikkprosjekt i Libanon, s. 11-33nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-7853-085-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/274446
dc.description.abstractI dette kapitlet skal jeg prøve å gi en oversikt over hvordan «Libanonprosjektet» har utviklet seg fram til i dag, hovedinnholdet i musikkdelen, hvem som er involvert i prosjektet og noen tanker og ideer for utvikling i framtida. Framstillingen vil være kronologisk i tid, der jeg deler det opp i fem perioder; 2003–2005, 2005–2007, 2007–2009, 2009–2012 og 2012–2014. Musikkaktivitetene flyktningeleiren i Rashedieh har utviklet seg over en periode på mer enn ti år, og dette har vært en sentral del og den mest stabile arenaen for undervisningspraksis i Libanon for studenter fra NMH siden 2005. I «Libanonprosjektet » har NMH også hele tiden jobbet med å bidra til å etablere musikkundervisning i flere libanesiske skoler som igjen har resultert i at de har tilsatt musikklærere og innført musikkfaget som en fast del av timeplanen. Våre studenter ved NMH besøker disse skolene og holder konserter hvert år som en del av sin prosjektpraksis. Foruten UNRWA er disse flyktningene avhengig av støtte og hjelp fra eventuell familie i utlandet og/eller lokale og internasjonale Non-Governmental Organizations (NGO`er). Den viktigste samarbeidspartneren vår i dette prosjektet, og som driver det tidligere omtalte musikkprosjektet, er den palestinske helse- og sosialorganisasjonen Beit Atfal Assumoud (BAS). De ser internasjonal kontakt og kultur som viktige innsatsområder for sin virksomhet, og kombinasjonen kultur og mental helse har etter hvert blitt et varemerke for flere prosjekter i deres virksomhet. Under en periode preget av en viss politisk optimisme i Libanon, fra 2000–2005, engasjerte NORWAC seg i flere mental helseprosjekter i samarbeid med flere organisasjoner i Libanon. De har arbeidet med å opprette et nettverk av fagfolk fra Norge og Libanon for å bygge opp et mer organisert tilbud på dette området i Libanon. Ved Marouf Saad foundation (MSF)2 i byen Saida er det satt i gang et skoleringstilbud for mødre med formål om å gi dem en bedre beredskap til å støtte sine barn som går på deres skoler. Ved Imam Sadr foundation (IAS)3 i byen Tyr er det satt i gang kurs og utdanning for sykepleierstudenter om mental helseproblematikk. Ved en av deres skoler har NORWAC også bidratt til å opprette en egen avdeling for undervisning av barn med spesielle behov, en gruppe vi vanligvis ser lite til i det libanesiske skolesystemet. Videre er det opprettet Family Guidence sentre i Beirut og Tyr i samarbeid med Beit Atfal Assumoud (BAS). Disse sentrene er opprettet for å diagnostisere barn med lærevansker, og utrede hvilke hjelpetiltak som kan settes inn. Dette nettverket har dannet utgangspunktet for det felles kulturprosjektet NMH er en del av og som vi presenterer deler av i denne antologien. Fellesprosjektet blir i Norge uformelt omtalt som «Libanonprosjektet», og har utviklet seg til å bli et samarbeid mellom NORWAC, FORUM for kultur og internasjonalt samarbeid, Norges musikkhøgskole samt Jessheim videregående skole og Algarheim skole. Et utstrakt samarbeidsklima har gradvis utviklet seg gjennom disse årene, og alle samarbeidspartene utgjør en viktig del av et stort nettverk for solidaritetsarbeid, bistandsarbeid, helsearbeid, kulturutveksling og undervisning. Ikke minst er dette samarbeidsprosjektet blitt en viktig feltarbeids- og praksisarena for studenter ved Norges musikkhøgskole (NMH)nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNMH-publikasjoner;2013:9
dc.subjectLibanonprosjektetnb_NO
dc.subjectprosjektutviklingnb_NO
dc.subjectRashediehnb_NO
dc.titleHva er «Libanonprosjektet»? Prosjektutvikling, innhold, deltagere og håp for framtidanb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114nb_NO
dc.source.pagenumberS. 11-33nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel