dc.contributor.author | Skjælaaen, Marthe Lian | |
dc.date.accessioned | 2022-11-10T08:55:18Z | |
dc.date.available | 2022-11-10T08:55:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3031072 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi | en_US |
dc.description.abstract | Under tema «Musikkterapi i småskolen», søkes det i dette masterarbeidet å besvare problemstillingen: Hvordan kan musikkterapeutisk kompetanse bidra i realiseringen av nytt læreplanverk (kunnskapsløftet 2020) i småskolen, med hovedfokus på det tverrfaglige temaet: Folkehelse og livsmestring? Problemstillingen utforskes gjennom digitale spørreskjemaundersøkelser blant et utvalg rektorer og lærere i småskolen, og analyser av disse. Formålet med undersøkelsene var å kartlegge: 1. Hvordan musikk brukes i småskolen i dag. 2. Hvordan et utvalg rektorer og lærere opplever, og jobber med, innføringen av Folkehelse og livsmestring på småskoletrinnene. 3. Utvalgenes tanker om, behov og muligheter for, tverrfaglig kompetanse i småskolen. 4. Utvalgenes kjennskap til og erfaringer med bruk av musikkterapi i skolen. Sentrale funn fra undersøkelsene avdekker: 1. Et tilnærmet utelukkende positivt syn på musikkens mulige virkning på mennesker. 2. Et behov for supplerende kompetanse i småskolen, fortrinnsvis sosial- og spesialpedagogisk kompetanse. Utvalgte funn blir drøftet i lys av litteratur som beskriver musikkterapeutiske perspektiver, tilnærminger og metoder, samt litteratur om læreplanverk, musikk i småskolen og tidligere forskning om tverrfaglig kompetansefellesskap i skolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022 | |
dc.subject | musikkterapi | en_US |
dc.subject | småskolen | en_US |
dc.subject | musikkterapeutisk kompetanse | en_US |
dc.subject | musikkforståelse | en_US |
dc.subject | folkehelse og livsmestring | en_US |
dc.subject | tverrfaglig kompetansefellesskap i skolen | en_US |
dc.title | Musikkterapi i småskolen. En kartleggingsundersøkelse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113 | en_US |
dc.source.pagenumber | 101 s. | en_US |