Samarbeidslæring og mestringstro. En studie av hvordan Critical Response Process kan påvirke elevers mestringstro
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3031799Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [284]
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg tematikken motivasjon og samarbeidslæring for musikkelever i videregående skole. Mestringstro er valgt som motivasjonsteori, og som metode for samarbeidslæring er det Critical Response Process som er valgt. Problemstillingen lyder slik: «Hvordan kan bruk av Critical Response Process styrke elevers mestringstro i det utøvende musikkfaget i videregående skole?». To grupper på til sammen 20 elever gjennomførte en spørreskjemaundersøkelse som kartla elevenes mestringstro når det gjelder de utøvende fagene. Deretter ble det gjennomført én måned med Critical Response Process for den ene gruppen elever, og til slutt ble det foretatt en ny kartlegging av mestringstro for begge gruppene. Resultatene fra undersøkelsen viser en negativ endring i mestringstro for begge grupper, men elevene som gjennomførte Critical Response Process hadde ikke en like negativ endring som kontrollgruppen. Dette kan tyde på at Critical Response Process kan være en av flere mulige faktorer som kan ha medvirket til å bremse eksperimentgruppens negative endring.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk