NMH Brage: Recent submissions
Now showing items 261-280 of 833
-
"Jeg bare spiller". En studie av jazzmusikeres bruk av gehør i improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag - På hvilke måter bruker jazzmusikere gehøret sitt når de improviserer? Hvordan er det knyttet til deres kunnskap og erfaring? Hva tenker og føler de når de improviserer? Denne masteroppgaven undersøker hvordan ... -
Being talented – becoming a musician : a qualitative study of learning cultures in three junior conservatoires
(NMH-publikasjoner;2018:5, Doctoral thesis, 2018)Abstract. - The objective of this study is to shed light on specialised music education at the pre-college level, a hitherto under-investigated aspect of music education. The years leading to higher music education are ... -
Med orkesteret som læringsarena. En kvalitativ studie om den skjulte læreplanen i faget orkester ved Norges musikkhøgskole, med blikk på gruppelederrollen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Sammendrag. - Temaet i denne masteroppgaven er gruppelederrollen slik den fremstår i den skjulte læreplanen i faget orkester ved Norges musikkhøgskole. Jeg har lagt frem ulike artikler der skjult læreplan er brukt som ... -
Kva lærer El Sistema-elevar? Fem fiolinpedagogar om samanhengen mellom kompetansen til ei gruppe El Sistema-elevar og undervisningsforma gruppeundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Samandrag. - Tema for denne masteroppgåva er instrumentalundervisning, og formålet er å auke forståinga av kunnskapsgrunnlaget i instrumentalundervisning. Problemstillinga er: Korleis forstår fem fiolinpedagogar samanhengen ... -
Musikeren i musikkterapeutrollen. En kvalitativ case-studie av Paul Nordoff og fire utvalgte musikkterapeutiske improvisasjoner
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)Summary. - This study examines how music therapists can use their musician skills in their music therapeutic work. The research question of this study is: How can music therapists use their musician skills in music ... -
Edvard Griegs studier i musikkteori. Kontrapunktøvelser som grobunn for innovativ harmonikk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2018, Master thesis, 2018)Notat om publisering: Deler av denne masteroppgaven er publisert som del av den fagfellevurderte artikkelen «Edvard Griegs øvelser i harmonilære og kontrapunkt» (Studia Musicologica Norvegica, 2018). ----- Sammendrag. ... -
Professor Andersen og vi. Om musikk, eksistens og møtetenkning
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten kretser omkring Otto Friedrich Bollnows eksistenspedagogiske tenkning. Møte-begrepet står sentralt. Det er tre grunner til dette. For det første kan begrepet være særlig aktuelt når troen på det saliggjørende ... -
«Nye handlemuligheter» gjennom handling?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Musikkterapi er tradisjonelt ein aktiv møteplass for musikalske handlingar mellom klient og terapeut. Handling, det å gjere musikk, står i sentrum. Det er da kanskje påfallande at Even Ruuds tidlege definisjon «musikkterapi ... -
Even Ruuds musikkbegrep anno 1986. En akademisk horisont for å forstå musikk i kontekst
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Artikkelen tar utgangspunkt i en tekst fra 1986, skrevet av Even Ruud og Tellef Kvifte; Musikk, identitet og musikkformidling. Som student ved Institutt for musikkvitenskap gav denne teksten viktige implikasjoner for mange ... -
Hva er selvkritisk musikkpedagogikk, og hvordan skal vi forholde oss til den?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Det er en økende tendens i musikkpedagogisk forskning og teoriutvikling til å se mer kritisk på vår egen virksomhet enn tidligere. Kritikk rettes mot så vel tradisjonell instrumentalopplæring i vestlig klassisk tradisjon ... -
Musikk, identitet og geografi
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Teksten diskuterer forhold som gjelder musikk, identitet og geografi, med utgangspunkt i historien til Norsk folkemusikksamling frem til den blir en del av Nasjonalbiblioteket i 2014. Hvordan musikk og utøvere knyttes til ... -
Musik og menneske. Om en teoretisk musikforståelsesmodel i Even Ruuds tænkning og om dens forhold til musikvidenskaben
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Even Ruuds musikforståelse har lige siden forfatterskabets begyndelse i 1970erne været humanistisk funderet, kulturelt orienteret, socialt bevidst og videnskabsteoretisk reflekteret. I denne artikel præsenteres og diskuteres ... -
Musikkundervisning som de gode intensjoners tyranni?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i det Even Ruud har skrevet om henholdsvis øving og identitet, noe som viser at han alltid har ansett musikk for å være et svært betydningsfullt anliggende for individ, samfunn og kultur. I ... -
Soundscapes. Et norsk musikkprogram i musikkklyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i lyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music (BMGIM), som kan kalles «Ledsaget musikkreise» på norsk. Et lytteprogram med kun norsk musikk—Soundscapes—blir beskrevet og ... -
Doing, being, becoming. Profesjonelle musikere i musikkterapiens grenseland
(Skriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH);10, Chapter; Peer reviewed, 2017)Artikkelen beskriver et kurs i komponering ved et høysikkerhetspsykiatrisk sykehus i Liverpool i tidsrommet 2013 – 2015. Lærere ved kurset var musikere fra Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, knyttet til Musician in ... -
Musikkpedagogen Even Ruud
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten ser nærmere på feltet musikkterapi i barn og unges oppvekst. Jeg vil spesielt se nærmere på perspektivet som omhandler teorier om sammenhenger mellom musikk og identitet. Tanken om at musikk kan være lydsporet ... -
Musikkterapi og like handlemuligheter. Med rettighetsperspektiv på agendaen
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)I denne teksten tar jeg utgangspunkt i Ruuds definisjon av musikkterapi. Jeg utdyper betydningen av rettighetsperspektivet som jeg mener er implisitt, og drøfter rettighetsproblematikk som denne definisjonen aktualiserer. ... -
«Hot rhythms»: Rytmisk musikk som den vestlige rasjonalitetens andre
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Artikkelen problematiserer den rollen svart rytmisk musikk har spilt innenfor populærmusikkfeltet i etterkrigstiden. Den begynner med en gjennomgang av den historiske bakgrunnen for forestillingen om svart rytme som ... -
Filosofiske perspektiver på Even Ruuds samhandlingsbegrep
(Skriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH);10, Chapter; Peer reviewed, 2017)SAMMENDRAG. - Artikkelen tar utgangspunkt i et utvalg sentrale tekster av Even Ruud fra 1970-årene til i dag, og fokuserer på noen gjennomgående temaer og linjer: 1. Ruuds individ-, relasjons-, kultur- og samfunnsorienterte ... -
Når musikk skaper nye bevegelsesmuligheter for traumatiserte barn
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten handler om hvordan musikk kan skape nye bevegelsesmuligheter i kroppslige og mentale fastlåste reaksjonsmønstre hos barn og unge etter traumatiske hendelser. Den knytter an til Even Ruuds begrep handlemuligheter ...