• Musikkterapi og like handlemuligheter. Med rettighetsperspektiv på agendaen 

      Rolvsjord, Randi (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I denne teksten tar jeg utgangspunkt i Ruuds definisjon av musikkterapi. Jeg utdyper betydningen av rettighetsperspektivet som jeg mener er implisitt, og drøfter rettighetsproblematikk som denne definisjonen aktualiserer. ...
    • «Hot rhythms»: Rytmisk musikk som den vestlige rasjonalitetens andre 

      Danielsen, Anne (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen problematiserer den rollen svart rytmisk musikk har spilt innenfor populærmusikkfeltet i etterkrigstiden. Den begynner med en gjennomgang av den historiske bakgrunnen for forestillingen om svart rytme som ...
    • En etterlengtet klem - men kun fredager... 

      Bentsen, Sigurd (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Jeg hadde noen få timer med Bjarne det andre året han gikk i videregående skole, i en klasse for funksjonshemmede elever. Han var rammet av cerebral parese, hadde store lammelser, også i kjevepartiet, slik at det var ...
    • Å synge er å være 

      Aftret, Kari (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      ... blir med ett til en sangstund for hele avdelingen. Jeg tar utfordringen på strak arm og finner fram noen vårsanger jeg tror alle kjenner. Alle fugler, Lille måltrost og Jeg gikk en tur på stien. Det er da det skjer: ...
    • Handlemuligheter og musikalsk aktørskap. Om å avgrense musikkterapi fra musikkpedagogikk 

      Ruud, Even (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)
      Å definere og avgrense fagfelt er en øvelse som lett skaper diskusjoner. Deltakerne i feltet kan ha ulike og kanskje motstridende interesser og det kan oppstå en kamp om hegemoniet. Definisjoner handler om å sette ord på ...
    • Sangfaget i folkeskolen i 1930-årene: Mislikt og stagnert 

      Jørgensen, Harald (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)
      Denne artikkelen skal gå inn i sangfagets historie i 1930-årene for å se på fagets anseelse blant elevene, og på noen tapte muligheter for utvikling i disse årene. I årene fram til 1930 hadde faget fått en fast plass i ...
    • Musikkterapi som nærmiljøtiltak. En casefortelling med inspirasjon fra Trieste-modellen 

      Krüger, Viggo (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      I denne teksten vil jeg fortelle historien om en bruker av musikkterapi, heretter kalt Elisabeth. Fortellingen om Elisabeth, som for øvrig er satt sammen av ulike caseforløp for å sikre anonymitet, retter blikket mot ...
    • Filosofiske perspektiver på Even Ruuds samhandlingsbegrep 

      Aksnes, Hallgjerd (Skriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH);10, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      SAMMENDRAG. - Artikkelen tar utgangspunkt i et utvalg sentrale tekster av Even Ruud fra 1970-årene til i dag, og fokuserer på noen gjennomgående temaer og linjer: 1. Ruuds individ-, relasjons-, kultur- og samfunnsorienterte ...
    • Å møte sorga med musikken. Ein kvalitativ studie om musikkterapi og sorgprosessar 

      Hjertvik, Sofie (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)
      SUMMARY --- This master thesis is about music therapy and grief. It explores how music therapy can facilitate the grief or bereavement process of human beings. The study has a qualitative design with semi-structured ...
    • Musikkterapeuten i det frivillige musikklivet. Om inkludering av barn med spesielle behov i skolekorps 

      Rolstad, Kristin (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)
      Abstract ---- The purpose of this research project has been to investigate how music therapy can be used to include special-needs children in marching bands, based on the experiences and attitudes of directors. A sub-goal ...
    • Musikeren i musikkterapeutrollen. En kvalitativ case-studie av Paul Nordoff og fire utvalgte musikkterapeutiske improvisasjoner 

      Griffiths, Aleksandra S. (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)
      Summary. - This study examines how music therapists can use their musician skills in their music therapeutic work. The research question of this study is: How can music therapists use their musician skills in music ...
    • Når musikk skaper nye bevegelsesmuligheter for traumatiserte barn 

      Johns, Unni Tanum (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten handler om hvordan musikk kan skape nye bevegelsesmuligheter i kroppslige og mentale fastlåste reaksjonsmønstre hos barn og unge etter traumatiske hendelser. Den knytter an til Even Ruuds begrep handlemuligheter ...
    • Determinants of motivation and self-regulation in aspiring musicians. The mental edge of musicianship 

      Hatfield, Johannes Lunde (NMH-publikasjoner;2017:2, Doctoral thesis, 2017)
      Musikk berører oss på utallige måter. Vi kan bli berørt gjennom konsertopplevelser der vi opplever at musikeren er i ett med musikken. I tillegg kan vi som musikere tidvis oppleve en total symbiose med musikken i det vi ...
    • Nye handlemuligheter med musikkterapi for personer med demens 

      Kvamme, Tone Sæther (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I denne teksten blir Ruuds musikkterapidefinisjon knyttet til målgruppen personer med demens. Omsorgsfilosofien Personsentrert omsorg presenteres, og musikkterapi samt Ruuds forskning/teori om musikk og identitet knyttes ...
    • Lek og samhandling med et barn med autisme 

      Nettum, Lena Brennskag (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Oscar var to og et halvt år og gikk i barnehage. Han ble beskrevet som en glad og fornøyd gutt, aktiv og nysgjerrig, men som i liten grad var i samspill med de andre barna. Han var vandrende og søkende, med lite blikkontakt ...
    • Musikk i helsefremmande arbeid med einslege mindreårige flyktningar. Ein kvalitativ studie av ei musikkgruppe for ungdom med bakgrunn som einslege flyktningbarn 

      Roaldsnes, Merete Hoel (NMH-publikasjoner;2017:12, Doctoral thesis, 2017)
      Samandrag --- Einslege mindreårige flyktningar er personar under 18 år som er på flukt åleine utan foreldra sine eller andre med eit foreldreansvar for dei. Einslege flyktningbarn er i ei risikogruppe og er særskilt ...
    • Kva kan musikkterpi vere? 

      Stige, Brynjulf (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Even Ruuds bok Hva er musikkterapi? kom ut i 1980, midt i ei brytningstid for norsk musikkterapi. Ei toårig vidareutdanning i musikkterapi var nettopp etablert ved Østlandets Musikkonservatorium. Spørsmålet om kva musikkterapi ...
    • Vanjas sang 

      Mortensen, Bente Mari; Nilsen, Venja Ruud (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Historien bak sangen "Vanjas sang" startet i 1991 og den utvikler seg fremdeles videre, selv om den kvinnen som er opphavet til historien døde i 2015. Historien handler om den kvinnen som ble utgangspunktet for det etter ...
    • «Musikkterapedikk» – Barnehagefeltet og humanistiske handlemuligheter i musikkpedagogikk 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten er en essayistisk drøfting av noen teoretiske elementer i grenselandet mellom musikkpedagogikk og musikkterapi (derav ‘musikkterapedikk’). Sett fra undertegnedes ståsted i barnehagelærerutdanningen, er ønsket ...
    • "Kan kråka komme?" Musikkterapi i møte med livstruende sykdom og palliativ omsorg 

      Noer, Marte Lie (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Når et barn kommer til avdelingen, er det barnet som et medlem i familien som kommer. Familien blir mitt arbeidsfelt. Intensjonen er å bringe det inn i samspillet som kan styrke familiens resiliens og skape et kreativt rom ...