Browsing Norges musikkhøgskole by Document Types "Master thesis"
Now showing items 221-240 of 283
-
Polyrhythmic Configurations, Structures, and Tempo. A Self-Observational Study of Single-Line Polyrhythms in Percussion Performance
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkteori;2022, Master thesis, 2022)Although polyrhythms are usually defined as two or more rhythms of incongruent subdivisions, polyrhythms can also be performed as single-line polyrhythms, in which the played rhythm is incongruent with an experienced pulse. ... -
Pre-partimento Practice. Deriving Pre-Partimento Activities from Historical Partimenti for Current Beginner- and Intermediate-Level Piano Students
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkteori;2022, Master thesis, 2022)As a central part of music education in eighteenth-century Neapolitan conservatories, partimenti were often written with pedagogical intent to develop improvisation and composition skills. My project aims to integrate the ... -
Prestasjonsangst blant rytmiske musikere med og uten høyere musikkutdanning. En kvantitativ undersøkelse om prestasjonsangst hos rytmiske musikere
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven tar for seg erfaringer med prestasjonsangst blant musikere med og uten høyere utdanning. Problemstilling lyder: Hvordan og i hvilken grad opplever musikere innenfor rytmisk musikk med ... -
Profesjonsforståelser hos skolekorpsdirigenter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Oppsummering - Denne avhandlingen undersøker ulike profesjonsforståelser blant skolekorpsdirigenter, med fokus på utdanning og kunnskaper, kjennetegn på profesjonalitet og kvalitet i yrkesutøvelsen, hva eller hvem som ... -
Prosjektuka, en annerledes uke. En studie av et musikkprosjekt på en ungdomsskole sett i lys av sosiokulturelt perspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)SAMMENDRAG -- Ulike musikkprosjekter er mye brukt i musikkpedagogisk sammenheng. Dette masterarbeidet utforsker en konkret prosjektuke som finner sted på en ungdomsskole. Problemstillingen knytter seg til kjennetegn ... -
Pusterom i musikk. Musikkterapi til foreldre i familiebasert behandling for ungdom med spiseforstyrrelse på sykehus
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Masteroppgaven undersøker hvordan fem foreldre opplever reseptiv musikkterapi i familiebasert døgnbehandling for ungdom med spiseforstyrrelse. Pusterom i musikk er et eksisterende gruppetilbud til foreldre. ... -
"Real time planking". En fenomenologisk undersøkelse av representasjonsformer og assosiasjon i jazzmusikeres harmoniske gehør
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016, Master thesis, 2017)Summary. - This thesis deals with the perceptual and cognitive aspects of harmonic hearing, and contains qualitative research interviews with nine Norwegian jazz musicians of international standing. Through a phenomenological ... -
En realisering av verket Science Fictions av Bjørn Fongaard, 1. sats
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkteknologi;2011, Master thesis, 2012-04-26)Denne oppgaven handler om hvordan man i 2011 kan ta et uspilt grafisk partitur fra 1964 og fremføre det på en scene. Ikke som et avspillingsverk, slik vanlig praksis var (og fortsatt er) med lydbåndsmusikken på 50- og ... -
Religious trauma and the role of music
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Abstract - In the field of music therapy, the concept of manipulation through music is known and careful consideration is taken in these therapeutic contexts. However, there has been little research performed concerning ... -
Repertoarvalg i klaver biinstrument. En undersøkelse av læreres begrunnelse for valg av repertoar i klaver biinstrumentundervisning på videregående
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-02-18)Sammendrag - Å være lærer innebærer å måtte ta stilling til hva som skal være innhold i undervisningen. Repertoar er en sentral del av innholdet i biinstrumentundervisning på videregående. Denne oppgaven forsøker å rette ... -
The role of harmony and timbre in Maurice Ravel’s cycle Gaspard de la Nuit in relation to form
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2020, Master thesis, 2020)Abstract - The thesis examines the issue of formal design in one of the most significant piano works by Maurice Ravel, Gaspard de la Nuit. Primarily, the study shows how harmony, timbre and formal design of the piece are ... -
Safety and connection in the polyvagal theory. Implications for music therapy in mental health care
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)SAMMENDRAG - Det humanistiske perspektivet i musikkterapi har en helhetlig tilnærming til helse og prioriterer subjektiv opplevelse. Innen psykisk helsevern vekker humanistiske idealer stadig mer gjenklang, og disse kan ... -
Samarbeidslæring og mestringstro. En studie av hvordan Critical Response Process kan påvirke elevers mestringstro
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg tematikken motivasjon og samarbeidslæring for musikkelever i videregående skole. Mestringstro er valgt som motivasjonsteori, og som metode for samarbeidslæring er det Critical Response ... -
Sammenfallende linjer
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)I denne oppgaven skal jeg gi en redegjørelse for flersjiktighet i musikalsk komposisjon. Jeg kommer til å gi en kort historikk med eksempler fra det 20. århundres musikkhistorie og vår egen samtid, og deretter presentere ... -
Samspill, sang og trygge bånd. En gruppe førstegangsmødres opplevelser av et musikkterapitilbud på helsestasjonen sammen med barna sine
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-18)Sammendrag - - Denne masteroppgaven utforsker ni førstegangsmødres opplevelser av å delta i musikkterapigruppe på helsestasjonen sammen med spedbarna sine. Verken mødre eller spedbarn tilhørte risikogrupper. Hovedmålsetting ... -
Sangpedagogens psykologiske kompetanse. Sangpedagogers og -studenters oppfattede behov for psykologisk kompetanse hos sangpedagoger
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2018, Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen tar for seg oppfatninger blant sangpedagoger og -studenter om behovet for psykologisk kompetanse hos de førstnevnte. Utgangspunktet for studien var en opplevelse av at denne tematikken er lite ... -
Sangpedagogers holdninger til å undervise i ulike sjangre. En diskursanalyse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)Oppsummering - Denne oppgaven handler om sangundervisning i ulike musikksjangre. De siste tiårene har det skjedd en endring i hvilke sjangre som brukes i musikkundervisning generelt, og sangundervisning spesielt. ... -
Sangskriving i rusomsorgen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-29)The topic of this paper is songwriting as a method in music therapy. I have studied a songwriting project in a care-center for drug abusers. Songwriting in music therapy is described in large studies, as well as in ... -
Sangstund - en arena for gjensidig kontakt og nærhet. En kvalitativ casestudie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-29)This study deals with different factors of a relation that are important to create a mutual contact and closeness during a song session. This is done through a qualitative, single case study with one informant. My thesis ... -
Sangundervisning i rock med utgangspunkt i sjangerens estetikk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2012-10-15)Fagområdet for rytmisk sang vokser, både i form av at rytmisk sang har fått en selvfølgelig plass ved musikkutdanningsinstitusjoner, og i form av utdanning av flere rytmisk skolerte sangpedagoger. Denne avhandlingen ...