• Våg å tenk stort, våg å tenk enkelt : om skulekonserttilbod for spesialskular 

      Roset, Randi-Merete (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2012-10-16)
      Denne teksten handlar om gjennomføring av skulekonsertar på spesialskular. Desse skulane har på lik linje rett til eit skulekonserttilbod frå Den kulturelle skulesekken (DKS) som andre skular. Eg freistar å finne ut av kva ...
    • Ve'dunderlæ : perspektiv på den munnlege kommentaren i hardingfelekonserten 

      Svidal, Gro Marie (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2010, Master thesis, 2011-03-30)
      I denne oppgåva vil eg setje lys på munnlege kommentarar i ein scenisk situasjon, nemleg hardingfelekonserten. Eg vil sjå på høve eg har som utøvar av hardingfeletradisjonen, til medvite å bruke munnlege kommentarar for å ...
    • Verden inn i musikkutdanningene. Utfordringer, ansvar og muligheter 

      Karlsen, Sidsel; Nielsen, Siw Graabræk (NMH-publikasjoner;2021:2, Book; Peer reviewed, 2021)
      Hva innebærer «aktiv dialog med omverdenen» i høyere musikkutdanning? Og hva skjer når «verden», gjennom slik dialog, slipper inn i musikkutdanningene? I denne antologien diskuteres det bredere formidlings- og samhandlin ...
    • Video som observasjons- og analyseverktøy: Å se med «mikroskop» 

      Galaasen, Signe Marie (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Denne teksten handler om bruk av video for å observere samspill i musikkterapi mellom nære voksne og barn med multifunksjonshemminger. I første del av artikkelen diskuteres video som redskap i analyse og observasjon, samt ...
    • Viktige stemmer : en intervjuundersøkelse om hvordan noen ungdommer ved en spesialskole opplever å delta i en skoleforestilling 

      Tumyr, Beate Gilje (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2013-06-04)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan fem ungdommer opplevde å være med i en skoleforestilling. Dette er ved en spesialskole der det er tradisjon med årlige skoleforestillinger, der nesten alle elever, ansatte i klassene, ...
    • De viktige øyeblikkene - i møte mellom musikkterapeut og barn med multifunksjonshemming 

      Kalleberg, Mette (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)
      Sammendrag - I denne masteroppgaven utforsker jeg hva viktige øyeblikk kan innebære for barn med multifunksjonshemming i musikkterapi. Studien har et kvalitativt design, der semistrukturerte intervju er min hoved-metode. ...
    • Vinger mot frihet 

      Larsen, Marit Elfström (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Henrik kom til vår skole da han var tolv år. Han hadde autismediagnose og atferdsvansker. Ved skolestart viste han alvorlig sinne mot seg selv og andre. Som syvåring ble han testet, og man registrerte at Henrik hadde trekk ...
    • Vitalitetsformer i musikk og kommunikasjon 

      Johns, Unni Tanum (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      The notion “forms of vitality” derives from Daniel Stern’s work. It was introduced early in his work as a way of describing intersubjective processes involved in the sharing of feelings, intentions, and attention. This ...
    • Vocal and tangible interaction in RHYME 

      Andersson, Anders-Petter; Cappelen, Birgitta (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      In this article we explore the voice in tangible interaction design and its possibility to strengthen health by reducing isolation and passivity. Our approach is to use knowledge about the voice from music therapy and ...
    • Vurdering av jazzsang i høyere utdanning. En kvalitativ studie av sensorers vurdering av jazzsangeksamener ved Norges Musikkhøgskole 

      Kalleberg, Hanne (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2018, Master thesis, 2018)
      Sammendrag - Denne oppgaven handler om hvordan vurdering av jazzsangeksamener ved Norges musikkhøgskole foregår. Tre sensorer har latt seg intervjue, og delt sine tanker om hvordan de vurderer eksamenskonsertene, herunder ...
    • Vurdering av musikkutøvelse i videregående skole. En kvalitativ undersøkelse av lærere og elevers erfaringer med vurderingspraksis i IKS2 

      Marnburg, Marianne Lie (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)
      Sammendrag - Denne masteroppgaven tar for seg lærere og elevers erfaringer med vurdering av musikkutøvelse i videregående opplæring. For å svare på min problemstilling Hvilke erfaringer har lærere og elever med ...
    • Vurdering for læring i kulturskolens rammeplan 

      Vinge, John; Westby, Inger Anne (NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)
      The Schools of Music and Performing Arts (SMPA) are an important future working arena for music students, and these schools, therefore, also constitute a significant part of higher music education’s “surrounding world”. ...
    • Vurdering i hovedinstrument : hvordan begrunner lærere karakterer de setter for hovedinstrumentfremføringer? 

      Rui, Espen (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)
      I grunn- og videregående skole i Norge brukes karakterer som uttrykk for vurdering. Det har vært satt utallige karakterer i musikkfag – også i fag som hovedinstrument og biinstrument ved musikklinjene i videregående skole. ...
    • Vurdering i kulturskolens instrumentalundervisning 

      Tveiten, Ida (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk ; 2015, Master thesis, 2016-02-15)
      Abstract Culture schools in Norway have traditionally provided a musical education free from externally determined curriculum and grade-based assessment, something which sets it apart from other public educational ...
    • Vurdering i musikkfag. En deskriptiv, analytisk studie av musikklæreres vurderingspraksis i ungdomsskolen 

      Vinge, John (NMH-publikasjoner;2014:1, Doctoral thesis, 2014)
      Abstract - English: In Norway, as in the rest of the Scandinavian countries, we have experienced an increased emphasis on student assessment in all levels of schooling since the beginning of the 21th century. International ...
    • Vær åpen! : om å inkludere barn med spesielle behov i kor 

      Høimyr, Guro Cornelia Almenningen (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-03-16)
      Hvilke erfaringer har barnekorledere med å inkludere barn som har spesielle behov i sitt kor? Dette er en eksplorerende problemstilling. Jeg har altså ingen hypoteser jeg skal teste, siden jeg stiller et åpent spørsmål ...
    • Væren og makt. Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser 

      Angelo, Elin; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      This article takes the form of a discussion about experiences and understandings of instrumental music teaching where Martin Heidegger's philosophy, that seeks an authentic being within art, and Michel Foucault's ...
    • What is the Lebanon project? Project development, content, participants and future aspirations 

      Storsve, Vegar R. (NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)
      The music activities in Rashidieh have developed over a period of 15 years, and this has been a central part of and the most stable arena for professional placement in Lebanon for NMH student music teachers since 2005. In ...
    • "When light turns into darkness": Inscriptions of music and terror in Oslo 22 July 2011 

      Bjorøy, Karl-Magnus; Hawkins, Stan (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      The objective of this article is to examine the links between music, terror and gender through the politics of right extremism. Six hours before the bombing of Oslo’s centre and the massacre on the island of Utøya on 22 ...
    • Why should music teacher educators pay attention to the global crises of economy and climate 

      Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      This paper takes the relationship between the macro, meso and micro levels of society as its point of departure, with music teacher education as its case. The attention is directed towards how musical leadership, in this ...