Vinger mot frihet
Chapter
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2627906Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
I: Musikkterapi i praksis, s. 61-63Sammendrag
Henrik kom til vår skole da han var tolv år. Han hadde autismediagnose og atferdsvansker. Ved skolestart viste han alvorlig sinne mot seg selv og andre. Som syvåring ble han testet, og man registrerte at Henrik hadde trekk som var typiske for barn med autisme. Han var ved vår skole i to og et halvt år før han ble overført til en annen skole med internat. Henrik hadde ikke funksjonelt verbalt språk. Stemmen hans var lys, og han snakket bare i enstavelsesord og med få ord om gangen. I mitt arbeid med ham la jeg derfor blant annet vekt på å bruke sang for at han kunne øke ordforrådet sitt, og om mulig, få et bedre fungerende språk. Jeg ville derfor finne sanger som kunne bli viktige for ham, sanger med tekster som kunne uttrykke hans frustrasjoner, sinne, følelse av avmakt, ønsker og glede.