Browsing Artikler og bokkapitler by Issue Date
Now showing items 241-260 of 390
-
Musicship: didactic considerations of music activity in preschool
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- This article, which is based on my thesis research, aims to describe and analyse the didactics of music activity in early childhood education and, through empirical research, to test concepts that can capture ... -
Facets of experience — Interviews on music and emotion in encounter with Frede Nielsen’s theory on multifaceted meanings in music experience
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- This article investigates music experience using interview data in an encounter with Frede V. Nielsen’s model and theory on a multifaceted universe of musical meaning. Originally, the data was conducted to ... -
Musikk som ressurs for ungdommers livslange læringsbehov – et tverrfaglig eksempel fra skolen og barnevernets praksis
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Teksten handler om hvordan musikkdeltakelse i form av et tilpasset skoletilbud for ungdom under omsorg av barnevernet kan brukes til å støtte ulike former for læring. Utgangspunktet for teksten er erfaringer hentet fra ... -
Møteplasser for deltagelse, egenutvikling... og musikk, i ettervern
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Ungdom som bor i barneverntiltak har det til felles at de har erfart vanskelige oppvekster. Posisjonen som barnevernsbarn er potensielt marginaliserende. Derfor er det sentralt at barneverntiltaket bidrar til inklusjon i ... -
Samfunnsmusikkterapi i barnehagen – en anledning til utvidet omsorg?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Selv om Norge er et godt land å bo i er det mange barn i Norge som ikke har det godt. En betydelig andel av barnebefolkningen lever utsatt: de lever med belastende erfaringer som vold og omsorgssvikt i nære relasjoner, og ... -
Kreativ musikkverkstad – ein arena for profesjonell utvikling i barnevernspedagogutdanninga?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)I denne teksten vil eg diskutera valfaget Kreativ musikkverkstad i barnevernspedagogutdanninga ved Høgskulen i Oslo og Akershus. Med utgangspunkt i nokre teoretiske perspektiv og ei studentundersøking gjort hausten 2014 ... -
”Deltagelse” – en diskusjon av begrepet
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)I denne teksten vil vi se nærmere på begrepet deltagelse. Vi vil ikke avgrense våre refleksjoner til barnevern og musikk, men også løfte fram noen filosofiske sider ved begrepet i et hverdagslig og samfunnsmessig perspektiv. ... -
”Til alle som har falt… en gang”. Erfaringar frå rusførebyggjande konsertføredrag for konfirmantungdomar
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Temaet for denne teksten er ungdom sitt forhold til rus og førebygging. Teksten tar for seg refleksjonar hjå fem humanistiske konfirmantungdomar som deltok i eit fokusgruppeintervju i etterkant av eit rusførebyggjande ... -
Kroppsliga representationer för musikaliskt meningsskapande i sångundervisning
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- Bodily representations of musical meaning making in singing lessons. This article concerns singing education in folk music, Western classical tradition, and improvised music in a music teacher education ... -
The construction of social inclusion through music education: Two Swedish ethnographic studies of the El Sistema programme
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- Drawing on theories from sociology and music education, as well as closely linked disciplines, the article discusses how social inclusion is constructed in the choir and orchestra school El Sistema. The ... -
Dissertation review: Johan Nyberg’s Music education as an adventure of knowledge.
(NMH-publikasjoner;2016:5, Chapter, 2016)How does one generation of Swedish music teachers and students—inserted into this moment in time, and woven into the fabric of a particular context and its place—conceptualize the work they do? All research is animated by ... -
Musikkteater som barneverntiltak. Identitet, fritid og kvalifisering til videre deltagelse
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Denne teksten bygger på nærmere 15 års erfaring med ledelse av et musikkteater for ungdom under barnevernets omsorg. Det empiriske datamaterialet er intervjuer med ungdom som har deltatt samt observasjoner fra øvinger og ... -
The birth of a Denkstil: Transformations of Swedish music teachers’ conceptions of quality when assessing students’ compositions against new grading criteria
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- The aim of this study is to investigate and describe how a new music curriculum with defined content and assessment criteria can influence music specialist teachers’ style of thinking and conceptions of musical ... -
“It’s you—not the music”: musical skills in group interventions in multicultural kindergartens
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- This article presents findings from a self-study inquiry conducted in multicultural kindergartens during music group interventions (MGI). The inquiry is based on theories within musicking and communicative ... -
Musikkterapi for å skape samanheng i fosterbarn sine nettverk
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)I denne teksten vil vi beskrive erfaringar frå musikkterapi som ein integrert del av eit oppfølgingstilbod for barn og unge i fosterheim. Mange ungdomar som bur i fosterfamilie kan oppleve å ha eit fragmentert nettverk. ... -
The musical present: A polyphonic philosophical investigation
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- How can music education be enriched by the concept of time? This article is based on the assumption that the present moment, the musical ‘now’, is of the utmost importance not only to the musical performer ... -
Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- Ricoeur’s theory about the threefold mimesis of narrative, and narrative approach to music education research practice. --- Narrative approaches are increasing within music education research. Following ... -
Kulturskolelæreres kunnskapsgrunnlag, illustrert ved instrumentallærerne
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- The different types of knowledge included in the professional practice of instrumental teachers in the School of arts. This essay will shed light on how different types of knowledge are included in the ... -
Musikkarbeid med palestinske flyktningebarn i Libanon. Et community music perspektiv
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Med utgangspunkt i et musikkprosjekt for palestinske flyktningbarn i flyktningleiren Rashedieh i Sør-Libanon ønsker vi i denne teksten å rette fokus mot det musikalske fellesskapet som er utviklet i Rashedieh, med særlig ... -
Små barn er også store mennesker
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Others, 2016)