Now showing items 61-80 of 390

    • Musikkterapi innenfor en familieterapeutisk ramme 

      Torbergsen, Trine (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Jeg vil med følgende fortellinger vise noen eksempler fra min praksis som musikkterapeut innenfor familieterapien. Jeg jobber på en familieenhet, der vi får henvist familier med ulike typer samspillproblemer. Disse ...
    • Om musikaliska generaliseringar 

      Kaladjev, Stojan (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      The term “Musical generalizations” refers to generalizations of artefacts – signs and tools – in a music context. Issues about these generalizations are defined by means of cultural historical activity theory. Musical ...
    • Sanselighedspædagogik og livsduelighed. Skolens vej mod en omvurdering af musik som sanseligt-æstetisk fag 

      Pio, Frederik (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      In this article music is discussed as a sensual-aesthetic subject in the Danish ‘Folkeskole’ (compulsory primary and lower secondary school). Special attention is given to music as a sensual subject. This topic is developed ...
    • Håp og anerkjennelse : om et musikkprosjekt blant ungdommer i en palestinsk flyktningleir 

      Storsve, Vegar; Westby, Inger Anne; Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      The questions raised in this report concern to what extent a music project can strengthen a sense of self and identity, the experience of belonging to own traditions among Palestinian youth. Further, how it is possible to ...
    • En kulturpsykologisk modell av musikaliskt lärande genom musicerande 

      Hultberg, Cecilia K. (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      This article presents a cultural-psychological model of musical learning, based on results from several longitudinal case studies consisting of many-sided data collected in different contexts of making music. Here the ...
    • Musikkterapi som gruppetilbud for ungdom 

      Stene, Ingvild (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      I denne artikkelen tar jeg sikte på å beskrive et musikkterapiprosjekt hvor det ble arbeidet med en gruppe ungdommer i alderen 16-18 år. Prosjektet er gjennomført ved en barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling. Det er tradisjon ...
    • Daglig musikklytting 

      Skarpeid, Grete (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      På en barne- ungdomspsykiatrisk poliklinikk hvor jeg er ansatt som klinisk pedagog og musikkterapeut, har jeg ofte observert unge jenter på venterommet med mp3-spilleren sin og øretelefoner på. Disse tar de av når de ...
    • The role of music in music education research : reflections on musical experience 

      Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner; 2009, nr 8, Academic article; Peer reviewed, 2009)
      First in this article the role of theories of musicology in music education research is considered. Second, the case in point is examined where the focus of music education research is brought bo bear directly on music ...
    • Students' attitudes to aural training in an academy of music 

      Reitan, Inger Elise (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Academic article, 2009)
      Aural training is part of any higher music education. The discipline is compulsory and traditionally aural training is considered a theoretical discipline in spite of its obvious practical character. There is a need for ...
    • Supervision af novicemusikterapeuter i arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser 

      Holck, Ulla (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Denne artikel handler om supervision af novicemusikterapeuter, dvs. studerende eller nyuddannede med ingen eller lille erfaring i musikterapeutisk arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser. Ud fra et ...
    • Felles aktivitet som læringsarena 

      Eggen, Anne Torø (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Artikkelen skal handle om felles aktivitet som læringsarena i musikkterapi. Jeg spør meg hvordan felles aktivitet kan belyse ressursene hos det multifunksjonshemmede barnet, utvikle grunnleggende læreforutsetninger hos den ...
    • Evaluating the Subjective Effects of Microphone Placement on Glass Instruments 

      Jensenius, Alexander Refsum; Innervik, Kjell Tore; Frounberg, Ivar (Chapter; Conference object, 2010)
      We report on a study of perceptual and acoustic features related to the placement of microphones around a custom made glass instrument. Different microphone setups were tested: above, inside and outside the instrument and ...
    • Kroppslig samspill i musikkterapi 

      Johansson, Kjersti (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Kroppslige uttrykk står sentralt i samhandling med mennesker med multifunksjonshemming. I musikkterapi møtes man og samhandler man gjennom musikk, men også gjennom mimikk, bevegelse og berøring. Den kroppslige samhandlingen ...
    • «Å spele for livet med hjartet i halsen»: Om helse, Bakhtinsk dialog og eksistensielle overtonar i musikkterapi med barn med multifunksjonshemming 

      Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Eg vil i denne artikkelen argumentere for at musikkterapien er ein måte å feire helsa på, og at musikkterapeuten har eit slags etisk ansvar for at så skjer. Det vil eg gjere ved å utforske nokre mogelege samanhengar mellom ...
    • Glass instruments – From Pitch to Timbre 

      Jensenius, Alexander Refsum; Innervik, Kjell Tore; Frounberg, Ivar (Chapter; Conference object, 2010)
      The paper reports on the development of prototypes of glass instruments. The focus has been on developing acoustic instruments speci cally designed for electronic treatment, and where timbral qualities have had priority ...
    • Improvisasjon i et dialogisk kommunikasjonsperspektiv 

      Tønsberg, Gro E. Hallan (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Denne artikkelen handler om et dialogisk kommunikasjonsperspektiv. For å beskrive hva som legges i dette, vil jeg utforske teoretiske aspekter ved improvisasjon, det vil her si improvisasjon som samspillkunst og dens ...
    • Å sette seg selv i spill: Om ansvar, moral, etikk og utfordringer i møtet med barn med multifunksjonshemming 

      Horgen, Turid (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Milla, sammen med andre barn jeg har møtt, skal være guide til tema for denne artikkelen. Jeg har møtt barna som lærer, deretter som rådgiver inn mot barnehager og skoler. Erfaringsbakgrunnen min er knyttet til hvordan ...
    • Video som observasjons- og analyseverktøy: Å se med «mikroskop» 

      Galaasen, Signe Marie (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Denne teksten handler om bruk av video for å observere samspill i musikkterapi mellom nære voksne og barn med multifunksjonshemminger. I første del av artikkelen diskuteres video som redskap i analyse og observasjon, samt ...
    • Et epistemologisk blikk på kjønn i musikkpedagogikken 

      Onsrud, Silje Valde (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Gender as an object for research in music education is a rare occurrence, especially in Nordic music pedagogical research. This article I suggests a theoretical perspective on gender in secondary school related musical ...
    • Det musikaliska rummets betydelse för identitet og helse 

      Bossius, Thomas (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      I den här artikeln diskuterar jag sambandet mellan musikanvändning, identitet och hälsa. Artikeln är sprungen ur en treårig studie med titeln Musik i Människors Liv (MiML) där jag tillsammans med musikvetaren Lars Lilliestam ...