Blar i Artikler og bokkapitler på utgivelsesdato
Viser treff 281-300 av 390
-
Musikkfaget i grunnskolen – fra salmesang til musikkopplevelse som eksistensiell erfaring
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Fra å være et sangfag hvor målet var å bibringe «Christelig oplysning» til elevene, har vi sett at vi i norsk skole har utviklet et musikkfag som har fått stadig flere begrunnelser og blitt utformet på stadig mer mangfoldig ... -
"A child is born"
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Skolen og pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) trengte generell bistand til pedagogisk tilrettelegging for Knut og henvendte seg til kompetansesenteret der jeg var ansatt. Jeg ble involvert i saken da musikkpedagogens ... -
Soundscapes. Et norsk musikkprogram i musikkklyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i lyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music (BMGIM), som kan kalles «Ledsaget musikkreise» på norsk. Et lytteprogram med kun norsk musikk—Soundscapes—blir beskrevet og ... -
Doing, being, becoming. Profesjonelle musikere i musikkterapiens grenseland
(Skriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH);10, Chapter; Peer reviewed, 2017)Artikkelen beskriver et kurs i komponering ved et høysikkerhetspsykiatrisk sykehus i Liverpool i tidsrommet 2013 – 2015. Lærere ved kurset var musikere fra Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, knyttet til Musician in ... -
Ulike musikkfag? Et kritisk blikk på en god, gammel musikkdidaktisk øvelse
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Å kategorisere og fremstille ulike «musikkfag», «musikkundervisningsfag» eller «musikkdidaktiske konsepsjoner» er en analytisk øvelse som lenge har engasjert musikkdidaktiske forskere og forfattere (se f.eks. Jank, 2005). ... -
A dear child has many names: an investigation of ‘aural training’ as a subject in specialist higher music education
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)In this article, I argue that there may be a dichotomy between the conception of a ‘separate aural training subject’ and the conception of a ‘complementary aural training subject’ in classical specialist higher music ... -
"Eg har så vondt i dag, eg orkar ingenting!"
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Britt på 70 har nettopp vorte innlagt på alderspsykiatrisk avdeling. Ho har KOLS, ein mild kognitiv svikt – i tillegg til angst og depresjon. Ein anar også konturane av ei medikamentavhengighet. Ho er lidande, og heimetilværet ... -
Hva er legitim forskning ved norske musikkonservatorier? Teoretiske, empiriske og historiske perspektiver
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I kapitlets tittel spør vi hva som er legitim forskning ved norske musikkonservatorier. Ut fra våre funn synes det som om den dominerende tendensen innen akademisering eller gentrifisering av populærmusikk i konservatoriesektoren ... -
The Bad Dream. Om låtskriving i computerstudio
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Guro og jeg møttes til musikkterapi i drøye to og et halvt år. Dette er fortellingen om Guro og hennes bruk av computerstudio som verktøy i sin egen sangskriving. Den handler om egenutvikling og styrking av kompetanse i ... -
Å være, sammen. Tre fortellinger om musikkterapi med elever med multifunksjonshemning
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Beskrivelse av tre situasjoner som illustrasjon av viktigheten av å forsøke å nullstille seg i møte med det enkelte barn, gang på gang, selv etter flere år sammen, med daglige møter. Jeg har som målsetting i mitt arbeid å ... -
Den profesjonelle kulturskolelæreren i et sammensatt yrkesfelt
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Bakgrunnen for denne teksten er interesse for hva slags kompetanse nyutdannede musikkpedagoger trenger i møte med et sammensatt yrkesfelt. Fokus i yrkesfeltet er kulturskolelærerollen, og her avgrenset til kulturskolelæreren ... -
Music, society and education in times of complexity
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Internationalizing music education and the role of individual researchers
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)When we consider internationalizing music education, we usually refer to research explaining the benefits of transnational relations, collaboration, or cross-cultural research. Therefore, internationalizing music education ... -
Fenomenologisk Musikdidaktik – ett möjligt angreppssätt på vägen mot en jämställd och likvärdig ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program?
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I en vid tiden för skrivandet av föreliggande kapitel pågående studie av kvinnliga elgitarristers upplevelse av ensembleundervisning, har vikten av lärarens roll framträtt tydligt vad gäller möjligheter för en jämlik och ... -
Challenging music teacher education in Norway: popular music and music teacher education
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)While there are ongoing debates about popular music education’s legitimacy in some parts of the world (Ho, 2014; Mantie, 2013; Feichas, 2010), popular music repertoire has been a part of Nordic music education curricula ... -
Music teacher identity and professionalism
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)In Scandinavia, parts of Europe, and North America it has become increasingly common for BAs from various areas (e.g. music teachers) to attend a MA programme in order to acquire research skills – and then apply these ... -
Musikkpedagogen Even Ruud
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten ser nærmere på feltet musikkterapi i barn og unges oppvekst. Jeg vil spesielt se nærmere på perspektivet som omhandler teorier om sammenhenger mellom musikk og identitet. Tanken om at musikk kan være lydsporet ... -
Frå gymsal til Garage. Samfunnsmusikkterapi på DPS
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Dette er historia om bandet Funny Hearts, som var eit musikkterapitilbod på eit distriktspsykiatrisk senter (DPS) i tre år. Det som skil Funny Hearts frå andre musikkterapiband eg har jobba med i psykisk helsevern, er at ... -
Kunsten å skrive en lærebok
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)Mange musikkpedagoger i Skandinavia kjenner nok professor Geir Johansen først og fremst som lærebokforfatter. Musikkundervisningens didaktikk (Hanken og Johansen, 1998/2013) har stått på pensumlistene ved mange ... -
Tre fortellinger
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Skolen min og din. - "Gi mæ sjansen om og om igjen". - Jularbos brurvals