Blar i Artikler og bokkapitler på forfatter "Nielsen, Siw Graabræk"
-
Hva er legitim forskning ved norske musikkonservatorier? Teoretiske, empiriske og historiske perspektiver
Nielsen, Siw Graabræk; Dyndahl, Petter; Karlsen, Sidsel; Skårberg, Odd (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I kapitlets tittel spør vi hva som er legitim forskning ved norske musikkonservatorier. Ut fra våre funn synes det som om den dominerende tendensen innen akademisering eller gentrifisering av populærmusikk i konservatoriesektoren ... -
Musikkfagets effekter og verdier
Dyndahl, Petter; Karlsen, Sidsel; Nielsen, Siw Graabræk (Chronicle, 2019-09)Musikkens egenverdi må være hovedargumentet for å ha musikkfaget i skolen. Det er farefullt å begrunne musikkfaget med annen nytteverdi, skriver Petter Dyndahl, Sidsel Karlsen og Siw Graabræk Nielsen, professorer ved ... -
Musikkundervisning som de gode intensjoners tyranni?
Dyndahl, Petter; Nielsen, Siw Graabræk (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i det Even Ruud har skrevet om henholdsvis øving og identitet, noe som viser at han alltid har ansett musikk for å være et svært betydningsfullt anliggende for individ, samfunn og kultur. I ... -
The professional development of music teachers. Understanding the music teacher as a professional and as a competency nomad
Nielsen, Siw Graabræk; Westby, Inger Anne (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)The Danish educator John Kreisler (2007) introduced the concept "competency nomad" in order to grasp what it means to be a professional teacher today amidst changes in the dominant conditions of society. This paper discusses ...