• Musikkterapien møter Marte Meo-metoden 

      Isene, Ingun (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Etter å ha jobbet som musikkterapeut i forhold til barn og unge med spesielle behov fra slutten av 80- til midten av 90- årene, skiftet også jeg rolle og funksjon fra å jobbe direkte med elever/klienter, til å være veileder ...
    • Musikkterapiforskning : mellom praksis og akademia 

      Stige, Brynjulf (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Medan den amerikanske musikkterapiforskaren Ken Aigen (1991) har argumentert for metaforar som “indigenous theory” og “indigenous research paradigm”, utifrå eit fokus på musikkterapien sine røter i klinisk praksis, vil ...
    • Musikktilbudet i flyktningleiren Rashedieh som utgangspunkt for forsknings- og utviklingsarbeid 

      Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)
      Det musikkpedagogiske kunnskaps- og forskningsfeltet har utviklet seg betydelig gjennom de siste tiårene, særlig med tanke på det mangfoldet av temaer som forskningen retter seg mot. Frede V. Nielsen (1997) bidrar til en ...
    • Musikkundervisning som de gode intensjoners tyranni? 

      Dyndahl, Petter; Nielsen, Siw Graabræk (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten tar utgangspunkt i det Even Ruud har skrevet om henholdsvis øving og identitet, noe som viser at han alltid har ansett musikk for å være et svært betydningsfullt anliggende for individ, samfunn og kultur. I ...
    • Musiklærerkompetence mellem teori og praksis 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. The question raised is the relation between theory and practice ...
    • Musiklærerkompetencer i et relationsfelt mellem pædagogik og fag 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. The question raised is how music teacher competences are constituted ...
    • Musiklærerkompetencer mellem uddannelse til og udøvelse af musikundervisning 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. I investigate this through three analytical dimensions: 1) music ...
    • Musikterapi med demensramte : hukommelse, identitet og musikreminiscens 

      Ridder, Hanne Mette (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Efter mange års praktisk musikterapiarbejde med demensramte, som senere blev erstattet af en årrække med forskning inden for området, finder jeg det stadig meget presserende at argumentere for, hvorfor musikterapi er særligt ...
    • Musikundervisning som professionel praksis - en prakseologisk tilgang 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2014:8, Chapter; Peer reviewed, 2015)
      Music teaching as professional practice – a praxeological approach. - Based on Dietrich Benners (2010) praxeology, this article presents a praxeological approach to research focusing on the professional practice of teaching ...
    • Møteplasser for deltagelse, egenutvikling... og musikk, i ettervern 

      Storø, Jan (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Ungdom som bor i barneverntiltak har det til felles at de har erfart vanskelige oppvekster. Posisjonen som barnevernsbarn er potensielt marginaliserende. Derfor er det sentralt at barneverntiltaket bidrar til inklusjon i ...
    • Nasjonal traumebearbeiding i sanglyrikk for barn og unge etter 22/7 

      Ommundsen, Åse Marie (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      22. juli 2011 ble Norge utsatt for to terrorangrep som drepte 77 og skadet flere hundre mennesker, de fleste av dem barn og unge. Dette er det verste angrepet som har rammet Norge siden andre verdenskrig, og det fikk en ...
    • Når musikk skaper nye bevegelsesmuligheter for traumatiserte barn 

      Johns, Unni Tanum (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten handler om hvordan musikk kan skape nye bevegelsesmuligheter i kroppslige og mentale fastlåste reaksjonsmønstre hos barn og unge etter traumatiske hendelser. Den knytter an til Even Ruuds begrep handlemuligheter ...
    • Nevrobiologisk grunnlag for musikkterapi 

      Borchgrevink, Hans (Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Mange som er kandidater for musikkterapi har redusert funksjonsevne på grunn av en eller annen form for hjernefunksjonssvikt. Kunnskap om hjernen er derfor nødvendig for å vurdere personens funksjonsprofil (funksjonsevne ...
    • NMH student music teachers in Lebanon. Professional placement for bachelor students on the music education programme at the NMH 

      Storsve, Vegar R.; Brøske, Brit Ågot (NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)
      Ever since 2005 bachelor students on the music education programme at the Norwegian Academy of Music (NMH) have been travelling to Lebanon to take part in a professional placement program. The placement in Lebanon is made ...
    • Nordic choral conductor education: Overview and research agenda 

      Jansson, Dag; Bygdéus, Pia; Balsnes, Anne Haugland (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)
      ABSTRACT. - The choral movement holds a prominent position in the Nordic countries, and choral singing is one of the top social activities in terms of the number of people involved. While all these choirs need conductors ...
    • Norse Modes : On Geirr Tveitt’s Theory of Tonality 

      Utne-Reitan, Bjørnar (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Abstract: - In his treatise Tonalitätstheorie des parallelen Leittonsystems (1937), Norwegian composer Geirr Tveitt attempts to construct a theory of tonality based on Norwegian folk music as an alternative to the ...
    • Norsk musikkterapi på 1980- og 90-tallet : en banebrytende periode 

      Almås, Bente (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Dagens mangfold av arenaer for musikkterapeuter i Norge er nok et resultat av at fagmiljøet har hatt en kontinuerlig diskusjon om musikkterapeutens rolle i samfunnet siden begynnelsen av 80-tallet. Virksomheten jeg har ...
    • “Now you see it, now you don’t”. On the challenge of inclusion in the perspective of children’s everyday musical play 

      Vestad, Ingeborg Lunde (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)
      ABSTRACT. - This article discusses children’s musical play and inclusion in everyday life settings. The Norwegian Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens (2011) states that staff must “ensure that children ...
    • Nye handlemuligheter med musikkterapi for personer med demens 

      Kvamme, Tone Sæther (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I denne teksten blir Ruuds musikkterapidefinisjon knyttet til målgruppen personer med demens. Omsorgsfilosofien Personsentrert omsorg presenteres, og musikkterapi samt Ruuds forskning/teori om musikk og identitet knyttes ...
    • «Nye handlemuligheter» gjennom handling? 

      Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Musikkterapi er tradisjonelt ein aktiv møteplass for musikalske handlingar mellom klient og terapeut. Handling, det å gjere musikk, står i sentrum. Det er da kanskje påfallande at Even Ruuds tidlege definisjon «musikkterapi ...