Browsing Artikler og bokkapitler by Subject "VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113"
Now showing items 41-59 of 59
-
Når musikk skaper nye bevegelsesmuligheter for traumatiserte barn
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten handler om hvordan musikk kan skape nye bevegelsesmuligheter i kroppslige og mentale fastlåste reaksjonsmønstre hos barn og unge etter traumatiske hendelser. Den knytter an til Even Ruuds begrep handlemuligheter ... -
Nye handlemuligheter med musikkterapi for personer med demens
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)I denne teksten blir Ruuds musikkterapidefinisjon knyttet til målgruppen personer med demens. Omsorgsfilosofien Personsentrert omsorg presenteres, og musikkterapi samt Ruuds forskning/teori om musikk og identitet knyttes ... -
«Nye handlemuligheter» gjennom handling?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Musikkterapi er tradisjonelt ein aktiv møteplass for musikalske handlingar mellom klient og terapeut. Handling, det å gjere musikk, står i sentrum. Det er da kanskje påfallande at Even Ruuds tidlege definisjon «musikkterapi ... -
Pauline spiller blues. Musikkterapi som pedagogisk metode i skolen
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Jeg overtok timene med Pauline høsten 2015. Som musikkterapeut er jeg utdannet innen en faglig tradisjon som baserte seg på Nordoff og Robbins sin improvisatoriske metode Creative music therapy (1977) og Tom Næss sin variant ... -
Resonance between theory and practice: development of a theory-supported documentation tool for music therapy as procedural support within a biopsychosocial frame
(NMH-publikasjoner;2020:6, Chapter; Peer reviewed, 2020)Abstract -- Music therapists are challenged to communicate the therapeutic relevance of their work in a manner that enables other health professionals to appreciate and comprehend the subtleties and unique contributions ... -
Samfunnsmusikkterapi i barnehagen – en anledning til utvidet omsorg?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Selv om Norge er et godt land å bo i er det mange barn i Norge som ikke har det godt. En betydelig andel av barnebefolkningen lever utsatt: de lever med belastende erfaringer som vold og omsorgssvikt i nære relasjoner, og ... -
Soundscapes. Et norsk musikkprogram i musikkklyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i lyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music (BMGIM), som kan kalles «Ledsaget musikkreise» på norsk. Et lytteprogram med kun norsk musikk—Soundscapes—blir beskrevet og ... -
The Bad Dream. Om låtskriving i computerstudio
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Guro og jeg møttes til musikkterapi i drøye to og et halvt år. Dette er fortellingen om Guro og hennes bruk av computerstudio som verktøy i sin egen sangskriving. Den handler om egenutvikling og styrking av kompetanse i ... -
The musical identities of Danish music therapy students : a study based on musical autobiographies
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)Music therapists need both advanced musical and therapeutic skills to work as ‘health musicians’ in the vast area of ‘health musicking’ (Trondalen & Bonde, 2012), which ranges from working with groups in the community to ... -
Then certain songs came : music listening in the grieving process after losing a child
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)In this article we investigate the affordances of music listening during a parent’s grieving process following the loss of a child, and what these affordances may tell us about music and grieving processes more generally. ... -
Therese - en videofortelling
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Fra å være gitt opp av leger som mente det var best at Therese skulle få dø, til å opptre og musisere sammen med familiemedlemmer er det en lang vei. Musikkterapien har hatt en stor betydning på denne veien. Men dette hadde ... -
Together! RagnaRock, the band and their musical life story
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)Lifelong dedication and membership indicate in and of themselves how important RR has been for its members and leaders. In general, their musical life story is about the change of identity from clients to rock musicians, ... -
Tre fortellinger
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Skolen min og din. - "Gi mæ sjansen om og om igjen". - Jularbos brurvals -
Vanjas sang
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Historien bak sangen "Vanjas sang" startet i 1991 og den utvikler seg fremdeles videre, selv om den kvinnen som er opphavet til historien døde i 2015. Historien handler om den kvinnen som ble utgangspunktet for det etter ... -
Vinger mot frihet
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Henrik kom til vår skole da han var tolv år. Han hadde autismediagnose og atferdsvansker. Ved skolestart viste han alvorlig sinne mot seg selv og andre. Som syvåring ble han testet, og man registrerte at Henrik hadde trekk ... -
Å dele av seg selv. Om sangdeling som musikkterapeutisk metode i arbeid med rusmiddelavhengighet
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Denne teksten handler om musikkpreferanser som ressurs. Videre handler teksten om hvordan musikklytting og samtale i gruppe kan være nyttig i musikkterapeutisk arbeid med mennesker med rusmiddelavhengighet. Teksten presenterer ... -
Å gripe det ubegripelige
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Det var torsdag morgen, og jeg stod klar til å ta imot de seks barna i musikkgruppa. Like før timen startet ringte telefonen. Beskjeden var uventet, men likevel ventet. Nå hadde det skjedd. Thea var død. Hun hadde sovnet ... -
Å synge er å være
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)... blir med ett til en sangstund for hele avdelingen. Jeg tar utfordringen på strak arm og finner fram noen vårsanger jeg tror alle kjenner. Alle fugler, Lille måltrost og Jeg gikk en tur på stien. Det er da det skjer: ... -
Å være, sammen. Tre fortellinger om musikkterapi med elever med multifunksjonshemning
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Beskrivelse av tre situasjoner som illustrasjon av viktigheten av å forsøke å nullstille seg i møte med det enkelte barn, gang på gang, selv etter flere år sammen, med daglige møter. Jeg har som målsetting i mitt arbeid å ...