Blar i Artikler og bokkapitler på tittel
Viser treff 304-323 av 390
-
Samarbeidsorganisasjonene i Libanonprosjektet
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Gjennom disse årene hvor Libanonprosjektet har etablert seg er det gradvis utviklet et nettverk av organisasjoner både i Libanon og Norge. Alle samarbeidspartene utgjør en viktig del av prosjektets forutsetninger og er ... -
Samfunnsmusikkterapi : mellom kvardag og klinikk
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Uttrykket samfunnsmusikkterapi er relativt nytt i den norske musikkterapilitteraturen, medan den tilsvarande engelske termen community music therapy har vore brukt i den amerikanske litteraturen sidan 1960-talet. Etter eit ... -
Samfunnsmusikkterapi i barnehagen – en anledning til utvidet omsorg?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Selv om Norge er et godt land å bo i er det mange barn i Norge som ikke har det godt. En betydelig andel av barnebefolkningen lever utsatt: de lever med belastende erfaringer som vold og omsorgssvikt i nære relasjoner, og ... -
Samspill : om musikkterapeuten i kommunen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Hva er det som gjør musikkterapi til musikkterapi? Er det selve musikken som har betydning, eller handler dette om musikk i møtet med mennesker som spiller og synger sammen? Blir musikkterapi til i krysningen mellom musikk ... -
Samtale med Bjørg Westby
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Dagny Nesheim Jacobsen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Ellen Boysen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Jorun Mantor
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Sigrid Hillestad
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Sangen har gitt meg et nytt liv : kor, identitet og helse
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen utforskes sammenhenger mellom korsang, identitetsarbeid og helse. I forbindelse med mitt musikkpedagogiske PhD-arbeid gjennomførte jeg en casestudie av amatørkoret Belcanto (Balsnes 2009). Resultatene ... -
Sangene som samlet oss
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)Det hender at sanger samler og manifesterer felles forståelser av verden hos en gruppe mennesker. Det hender at sanger trøster. Og det hender at sanger virker dannende. I det følgende vil jeg drøfte sangene Til ungdommen ... -
Sangfaget i folkeskolen i 1930-årene: Mislikt og stagnert
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)Denne artikkelen skal gå inn i sangfagets historie i 1930-årene for å se på fagets anseelse blant elevene, og på noen tapte muligheter for utvikling i disse årene. I årene fram til 1930 hadde faget fått en fast plass i ... -
Sanselighedspædagogik og livsduelighed. Skolens vej mod en omvurdering af musik som sanseligt-æstetisk fag
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)In this article music is discussed as a sensual-aesthetic subject in the Danish ‘Folkeskole’ (compulsory primary and lower secondary school). Special attention is given to music as a sensual subject. This topic is developed ... -
Schubert arrangements och vägen dit. Inblick i en kollaborativ studie av Mats Bergströms konstnärliga överväganden under bearbetning och instudering av Franz Schuberts Sonat i a-moll, D 821, den så kallade Arpeggionesonaten
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)This collaborative study explores, retrospectively, musical knowledge development in a professional artistic project from a cultural-psychological perspective: Mats Bergström’s re-editing and -transcribing of Schubert’s ... -
Seizing the dynamic moment in situation-originated learning: The origin of songcrafting examined through Dewey's theory of inquiry
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)In this article we argue that learning initiatives could be better recognized and mediated in order to support meaningful learning and agency in music education.We base our argument on John Dewey’s notions as to how learning ... -
Seksuell trakassering i høyere musikkutdanning i lys av #metoo
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)The second chapter highlights a contemporary phenomenon from the angle of higher music education in particular and shows how larger societal movements and occurrences play out in specific ways in this educational context. ... -
The significance of intercultural music activities: A study of Norwegian Palestinian cultural exchange
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)This article discusses a community music project in the Palestinian refugee camp Rashidieh in southern Lebanon. The Lebanon Project, as it came to be called, was established by Norwegian music educators in collaboration ... -
Skolekonsertene og skolekonteksten: Mellom verkorientering og kunstdidaktikk
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT Visiting concerts in schools – between work-orientation and art didactics. This article discusses if and how heteronomic aesthetic practices, aesthetic learning practices and relational pedagogy can form a new ... -
Små barn er også store mennesker
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Others, 2016) -
Soundscapes. Et norsk musikkprogram i musikkklyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i lyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music (BMGIM), som kan kalles «Ledsaget musikkreise» på norsk. Et lytteprogram med kun norsk musikk—Soundscapes—blir beskrevet og ...