Supervisjon som ressurs for ferdigutdannede musikkterapeuter
Chapter, Peer reviewed
Date
2008Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler og bokkapitler [390]
Original version
I: Perspektiver på musikk og helse : 30 år med norsk musikkterapi, S. 351 - 361Abstract
Mye tyder på at norske musikkterapeuter i liten grad benytter seg av supervisjon/ eiledning etter avsluttet utdanning (Eckhoff & Grøndahl 2006). Vi tror det trengs mer kunnskap om hva supervisjon/veiledning kan bidra med i løpet av yrkeskarrieren, og denne artikkelen er ment å bidra til dette. Norske musikkterapeuter arbeider ofte i krevende arbeidssituasjoner med flere stillinger, noe som vanskeliggjør fast deltakelse i team, og de er ofte alene om sitt fagområde på sin arbeidsplass. Dette fører trolig til slitasje og antakelig også flukt fra yrket for noen. Supervisjon er et av flere mulige tiltak for å motvirke disse tendensene, men kan også gi nye potensialer for innsikt og handling til beste for både klienter, egen profesjonell utvikling, teamet og institusjonen.
Publisher
Norges musikkhøgskoleSeries
Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1NMH-publikasjoner;2008:3