Blar i Masteroppgaver på tittel
Viser treff 259-278 av 283
-
Undervisning av øving i instrumentalundervisning i kulturskolen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en studie om hvordan instrumentallærere i kulturskolen underviser i øving for nybegynnere og viderekommende elever. Oppgaven inkluderer tidligere forskning om øving, samt teorier og ... -
Ut av mørket og inn i rampelyset! En kvalitativ studie av musikkteater i en musikkterapeutisk kontekst for barn med autismespekterforstyrrelse.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)SAMMENDRAG Denne masteravhandlingen presenterer en studie som undersøker hvordan barn med autismespekterforstyrrelser opplever å delta i et musikkteater-prosjekt i en musikkterapeutisk kontekst. Hovedproblemformuleringen ... -
Vahad, tnen, tleti, arbaa! En studie om flerbruksarrangement i en flyktningleir.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven utforsker undervisningskonseptet flerbruksarrangement og hvordan dette brukes musikkaktiviteter i en flyktningleir. Flerbruksarrangement har blitt brukt som arbeidsform og videreutviklet ... -
Valdresspel in North America: Illuminating an emigrant Hardanger fiddle tradition
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2014, Master thesis, 2014-09-30)This paper will attempt to examine and interpret the music and activities of five of the foremost emigrant Hardanger fiddlers from the Valdres district in Norway: Arne Steinsrud (1799-‐1878), Bendik i Nø’n (1827-‐1882), ... -
Valg av repertoar i sangundervisninga i videregående skole. Et bevisst eller bevisstløst valg ....
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Temaet for denne masteroppgava er valg av repertoar innenfor studieretning for Musikk, dans og drama, og det er videre tatt utgangspunkt i hovedinstrumentundervisninga i fagene Musikk, IKS1 og IKS2. Studiens ... -
Våg å tenk stort, våg å tenk enkelt : om skulekonserttilbod for spesialskular
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2012-10-16)Denne teksten handlar om gjennomføring av skulekonsertar på spesialskular. Desse skulane har på lik linje rett til eit skulekonserttilbod frå Den kulturelle skulesekken (DKS) som andre skular. Eg freistar å finne ut av kva ... -
Ve'dunderlæ : perspektiv på den munnlege kommentaren i hardingfelekonserten
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2010, Master thesis, 2011-03-30)I denne oppgåva vil eg setje lys på munnlege kommentarar i ein scenisk situasjon, nemleg hardingfelekonserten. Eg vil sjå på høve eg har som utøvar av hardingfeletradisjonen, til medvite å bruke munnlege kommentarar for å ... -
Viktige stemmer : en intervjuundersøkelse om hvordan noen ungdommer ved en spesialskole opplever å delta i en skoleforestilling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2013-06-04)Denne masteroppgaven handler om hvordan fem ungdommer opplevde å være med i en skoleforestilling. Dette er ved en spesialskole der det er tradisjon med årlige skoleforestillinger, der nesten alle elever, ansatte i klassene, ... -
De viktige øyeblikkene - i møte mellom musikkterapeut og barn med multifunksjonshemming
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - I denne masteroppgaven utforsker jeg hva viktige øyeblikk kan innebære for barn med multifunksjonshemming i musikkterapi. Studien har et kvalitativt design, der semistrukturerte intervju er min hoved-metode. ... -
Vurdering av jazzsang i høyere utdanning. En kvalitativ studie av sensorers vurdering av jazzsangeksamener ved Norges Musikkhøgskole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag - Denne oppgaven handler om hvordan vurdering av jazzsangeksamener ved Norges musikkhøgskole foregår. Tre sensorer har latt seg intervjue, og delt sine tanker om hvordan de vurderer eksamenskonsertene, herunder ... -
Vurdering av musikkutøvelse i videregående skole. En kvalitativ undersøkelse av lærere og elevers erfaringer med vurderingspraksis i IKS2
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven tar for seg lærere og elevers erfaringer med vurdering av musikkutøvelse i videregående opplæring. For å svare på min problemstilling Hvilke erfaringer har lærere og elever med ... -
Vurdering i hovedinstrument : hvordan begrunner lærere karakterer de setter for hovedinstrumentfremføringer?
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)I grunn- og videregående skole i Norge brukes karakterer som uttrykk for vurdering. Det har vært satt utallige karakterer i musikkfag – også i fag som hovedinstrument og biinstrument ved musikklinjene i videregående skole. ... -
Vurdering i kulturskolens instrumentalundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk ; 2015, Master thesis, 2016-02-15)Abstract Culture schools in Norway have traditionally provided a musical education free from externally determined curriculum and grade-based assessment, something which sets it apart from other public educational ... -
Vær åpen! : om å inkludere barn med spesielle behov i kor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-03-16)Hvilke erfaringer har barnekorledere med å inkludere barn som har spesielle behov i sitt kor? Dette er en eksplorerende problemstilling. Jeg har altså ingen hypoteser jeg skal teste, siden jeg stiller et åpent spørsmål ... -
Å bygge en basis : utfordringer i orgelimprovisasjonsundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-10-12)Jeg er selv organist og improviserer i forbindelse med gudstjenester. Jeg opplever i denne sammenheng det å lære å improvisere som en uavsluttet prosess; en kontinuerlig utvikling som ideelt sett fortsetter gjennom hele ... -
Å invitere til samspill. En utforskende casestudie av relasjonelt samspill i musikkterapi med autistiske barn i barnehagen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Barnehageloven presiserer at barnehagen skal være en helsefremmende arena som plikter å tilrettelegge for barns rett til medvirkning, deltakelse og utvikling. Det er ulike praksiser for hvordan disse ... -
Å kople seg på : Ein casestudie i musikkterapi om samanhengar mellom stemme og kontaktetablering
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-09-29)This study deals with correlations between focusing on the client's voice and the establishment of contact in music therapy. This is a qualitative case study with a child with multiple disabilities and a music therapist. ... -
Å lage lyd. En kvalitativ studie om trommesettets terapeutiske muligheter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne studien utforsker trommesettets terapeutiske mulighet i musikkterapuetisk praksis. Forskning er gjort i forhold til master oppgave i musikk terapi gjennom studiet fra Norges musikkhøgskole. Fokuset er ... -
Å lede barnekor. En studie av hvordan barnekorledere beskriver og forstår sitt eget arbeid
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)SAMMENDRAG - Dette masterprosjektet undersøker hvordan barnekorledere beskriver og forstår arbeidet sitt. Formålet med studien er å kartlegge det norske barnekorfeltet og barnekorlederes arbeidssituasjon, noe som så langt ... -
Å møte seg selv i døra. En autoetnografisk studie av hvordan en musikkterapistudent har erfart å arbeide i fengsel - en kilde til forståelse om egen profesjonalitet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en musikkterapistudent erfarer å arbeide med en innsatt i fengsel. I oppgaven vil jeg bruke meg selv som eneste informant ved hjelp av autoetnografisk metode. Dette er en forskningstilnærming ...