dc.contributor.author | Brøske-Danielsen, Brit Ågot | |
dc.contributor.author | Storsve, Vegar Richter | |
dc.date.accessioned | 2017-06-10T09:25:23Z | |
dc.date.available | 2017-06-10T09:25:23Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | I: I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern, s. 173-190 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-217-1 | |
dc.identifier.issn | 1893-3580 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2445638 | |
dc.description.abstract | Med utgangspunkt i et musikkprosjekt for palestinske flyktningbarn i flyktningleiren Rashedieh i Sør-Libanon ønsker vi i denne teksten å rette fokus mot det musikalske fellesskapet som er utviklet i Rashedieh, med særlig vekt på et musikalsk materiale og metodisk konsept vi har utviklet, som vi kaller for flerbruksarrangement. Teksten tar utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilke måter kan konseptet flerbruksarrangement bidra til å inkludere flyktningbarn i et musikalsk fellesskap? Et flerbruksarrangement består av mange musikalske stemmer, i ulike vanskelighetsgrader og selvstendige deler, som sammen bidrar til at alle deltakerne, uansett ferdighetsnivå, kan oppleve mestring på sitt eget instrument og å inngå i en meningsfull musikalsk del av et større samspill. Problemstillingen diskuteres i lys av teori om community music. Utviklingen og utprøvingen av flerbruksarrangement har tatt form etter prinsipper innen aksjonsforskning ved at vi bl.a. har undersøkt egen praksis. For å gi fyldige beskrivelser av arbeidet presenteres et narrativ som skildrer en samspillsøkt i flyktningleiren Rashedieh. I teksten diskuteres flerbruksarrangement med særlig fokus på konseptets betydning som verktøy for å inkludere flyktningbarn i et musikalsk fellesskap, der de får mulighet til å oppleve tilhørighet og anerkjennelse, og stolthet og glede over egne musikalske ferdigheter. Prosjektet knytter an til Barnekonvensjonens artikkel 31, der det bl.a. heter at barnet har rett til hvile, fritid og lek, og til å delta i kunst og kulturliv. Slike tilbud kan være spesielt utsatte i en flyktningetilværelse, og man kan argumentere for at et musikkprosjekt som dette gir flyktningbarna nødvendig og vitaliserende pusterom i en krevende hverdag.
Nøkkelord: Palestinske flyktningbarn, flerbruksarrangement, community music, aktiv musisering | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole ; Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH) | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9 | |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2016:4 | |
dc.subject | palestinske flyktningbarn | nb_NO |
dc.subject | flerbruksarrangement | nb_NO |
dc.subject | community music | nb_NO |
dc.subject | aktiv musisering | nb_NO |
dc.title | Musikkarbeid med palestinske flyktningebarn i Libanon. Et community music perspektiv | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | S. 173-190 | nb_NO |