Musikkteater som barneverntiltak. Identitet, fritid og kvalifisering til videre deltagelse
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2445648Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
I: I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern, s. 231-249Sammendrag
Denne teksten bygger på nærmere 15 års erfaring med ledelse av et musikkteater for ungdom under barnevernets omsorg. Det empiriske datamaterialet er intervjuer med ungdom som har deltatt samt observasjoner fra øvinger og forestillinger. I teksten beskrives musikkteaterets opprinnelse, og faser i musikkteaterets arbeidsprosesser. Fokus rettes mot musikkteateret som identitetsverksted hvor ungdom får støtte fra jevnaldrende, musikkterapeuter og tekstforfatteren i prosessen med å bearbeide og formidle historien om seg selv til et publikum. Musikkteater som barneverntiltak kan styrke ungdoms rettigheter når det gjelder deltagelse, identitet og fritid. Vi gir eksempler på hvordan deltagelse i musikkteateret kan fungere kvalifiserende for videre deltagelse i fritid, skole og utdanning. I Norge i dag er det få barn og unge som får et musikkterapeutisk tilbud i regi av barnevernet. Stabile voksne som er der over tid er et av musikkteaterets suksesskriterier, men samtidig også en mulig begrensning når det gjelder spredning av tiltaket.
Nøkkelord: Musikkteater, barnevern, identitet, fritid, deltagelse
Utgiver
Norges musikkhøgskole ; Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH)Serie
Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9NMH-publikasjoner;2016:4