dc.contributor.author | Jørgensen, Harald | |
dc.date.accessioned | 2018-01-04T10:03:09Z | |
dc.date.available | 2018-01-04T10:03:09Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-239-3 (pdf) | |
dc.identifier.issn | 2535-4515 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2475538 | |
dc.description | Festskrift til Geir Johansen | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne artikkelen skal gå inn i sangfagets historie i 1930-årene for å se på fagets anseelse blant elevene, og på noen tapte muligheter for utvikling i disse årene.
I årene fram til 1930 hadde faget fått en fast plass i undervisningsplaner for folkeskolen. Da kirkedepartementet fikk utarbeidet nye planer både for landsfolkeskolen (1922) og byfolkeskolen (1925), var målet for faget slik det hadde etablert seg fra 1880-årene: «Barna skal få stemme og øre opøvd og utviklet – de skal lære å synge de mest kjente sangene og salmene våre riktig, rent og vakkert, og de skal få kjennskap til notelæren og øving i sang efter noter, så de kan støtte sig til notene når de skal lære nye melodier.»
Fagets formelle posisjon var ikke truet, og i mange sammenhenger ble det framhevet at det viktigste var å vekke barnets lyst til sang. Var det slik det ble? Fra lærere hadde det kommet mange kritiske uttalelser om sangundervisningen helt fra den ble fastere etablert i 1850-årene. Vi må imidlertid fram til 1930-tallet for å få høre elevers oppfatninger av sangfaget. Det vil si: Byskoleelever. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1 | |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2017:10 | |
dc.subject | sangfaget | nb_NO |
dc.subject | grunnskolen | nb_NO |
dc.title | Sangfaget i folkeskolen i 1930-årene: Mislikt og stagnert | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | S. 195-202 | nb_NO |