• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Artikler og bokkapitler
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Artikler og bokkapitler
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La oss snakke om kvalitet. Et forsøk

Varkøy, Øivind
Chapter, Peer reviewed
Thumbnail
Åpne
Oivind_Varkoy_Festskrift.pdf (222.8Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2475723
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
I: Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver, s. 49-58  
Sammendrag
Jeg har alltid hatt problemer med forestillinger om at kvalitet kun er noe hver enkelt av oss tillegger fenomenene i verden, at «kunstnerisk kvalitet» er noe som noen tillegger musikk fordi de har makt til å gjøre det (jf. Ruud, 1996; Vinge, 2017). Dette er et sosialkonstruksjonistisk standpunkt, hvor den enkeltes opplevelse av musikalsk mening først og fremst ses i relasjon til forskjellige sosiale grupper eller klassers interesser. En fenomenologisk tilnærming, blant annet inspirert av Frede V. Nielsens musikkpedagogiske forfatterskap, forekommer meg mer perspektivrik. I sine drøftinger av musikken som mangespektret meningsunivers, vektlegger Nielsen (1994) hvordan det musikken tilbyr av meninger først aktualiseres i møtet med den opplevendes bevissthet. Dette betyr på den ene siden at musikken ikke er «tom», og på den andre siden at meningen først blir en realitet i det jeg kommer den i møte. Dette er kanskje en ikke særlig provoserende tanke. Men – om vi trekker denne tenkemåten ett lite skritt videre, ser vi at den også innebærer en idé om at det tilbudet som finnes, de meningslag som eksisterer i et musikalsk uttrykk, finnes der – om jeg kommer dem i møte eller ei. Da blir det ikke lenger bare slik at all erfaring er subjektiv, siden den oppstår i møtet mellom kunstverket og mottageren. Også all ikke-erfaring blir subjektiv. Dermed blir det vanskelig å tenke seg at det at jeg ikke opplever visse kvaliteter i det musikalske uttrykket, skulle bety at dette ikke finnes der.
Beskrivelse
Festskrift til Geir Johansen
Utgiver
Norges musikkhøgskole
Serie
Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1
NMH-publikasjoner;2017:10

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit