Soundscapes. Et norsk musikkprogram i musikkklyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2503049Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
I: Musikk, handlinger, muligheter. Festskrift til Even Ruud, s. 149-165Sammendrag
Denne teksten tar utgangspunkt i lyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music (BMGIM), som kan kalles «Ledsaget musikkreise» på norsk. Et lytteprogram med kun norsk musikk—Soundscapes—blir beskrevet og eksemplifisert gjennom GIM-praksis med en kvinne i 30-årene som jobber i næringslivet. Spørsmålet som belyses er om, og eventuelt hvorledes, lytteprogrammet Soundscapes aktiverer bilder og opplevelser med referanse til norsk natur og kultur. I teksten kommer først en kort presentasjon av GIM med fokus på utvikling og utdanning. Deretter følger selve lyttemetoden, før musikken i GIM presenteres. Så kommer utvikling og gjennomgang av musikkprogrammet Soundscapes, før klienteksemplet der Soundscapes lever sitt eget liv—i en musikkterapipraksis. I drøftingen settes fokuset på Soundscapes sitt potensial for å legge til rette for bilder («images») knyttet til norsk natur og kultur. Hovedtemaer fra GIM-prosessen; «i bevegelse» og «tilhørighet», knyttes til klients musikalske sjelelandskap og en fornyet utviklingslinje. Jeg foreslår at musikk og musikklytting kan legge til rette for billeddannelse og transformative opplevelser der natur og kulturell tilhørighet spiller en viktig rolle, ikke minst gjennom lytting til musikkprogrammet Soundscapes.
Nøkkelord: The Bonny Method of Guided Imagery and Music (GIM), Soundscapes, musikklytting, billeddannelse, images
Utgiver
Norges musikkhøgskoleSerie
NMH-publikasjoner;2017:4Skriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH);10